کارگزار کیست؟

در یک جمله می‌توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود.

افرادی که در شرکت های کارگزاری مشغول به فعالیت می­باشند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسایل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می شود شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می توانند بهترین اقدام به­منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس­ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

از آنجائی­که فعالیت کارگزاری دارای حساسیت ویژه بوده و کلیه سرمایه­‌گذاران از طریق شرکت‌­های کارگزاری اقدام به خرید و فروش می­کنند. لذا شرایط و مقرراتی بر مدیران و پرسنل شرکت­های کارگزاری حکم فرماست. صلاحیت حرفه­ای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت­های کارگزاری می­بایست قبل از قبول سمت، به تائید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت­های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می­گردد.

کلیه معاملات شرکت­‌های کارگزاری توسط معامله گران آن­ها انجام می‌­پذیرد. این معامله­گران می‌­بایست دارای گواهی­نامه حرفه‌­ای بوده که دارا بودن این­‌ گواهی نامه­ تسلط آن­ها را بر مباحث علمی مورد نیاز و قوانین و مقررات نشان می­‌دهد. سایر افرادی که در سمت­‌های مهمی در شرکت‌­های کارگزاری فعالیت می­‌نمایند بسته به نیاز آن­ها به توانمندی­‌های علمی و مقرراتی خاص، موظف به اخذ گواهی­نامه حرفه­‌ای مربوطه می­‌باشند.