پیوت مینور و ماژور در تحلیل تکنیکال چیست؟

یکی از مباحث مقدماتی و ظریف تکنیکال که به نظر من باید در جلسه اول هر کلاس تکینکالی تدریس و تشریح شود مبحث پیوت هاست، اما متاسفانه به دلیل این که در کتاب جان مورفی مطرح نشده در خیلی از کلاس ها بیان نمی شود و این عدم بیان موجب ایجاد مشکل در خیلی از نمودار های فعالان تکنیکال شده است.

اما پیوت چیست ؟

در بازارهای مالی، نقاط پیوت سطوح قیمتی هستند که معامله‌گران از آنها برای یافتن نقاط احتمالی تحرکات بازار استفاده می‌کنند.

یک نقطه پیوت، یک نشانگر در تحلیل تکنیکال است که از آن برای تشخیص روند کلی بازار در بازه‌های زمانی مختلف استفاده می‌شود. نقطه پیوت، میانگین قیمت بالا، پایین و قیمت بازشدن و بسته شدن نسبت به روز معاملاتی قبل است.
 

در روز معاملاتی بعد، انجام گرفتن معاملات بالاتر از نقطه پیوت، به منزله تمایل به صعودی بودن بازار دارد و معاملات در قیمت پایین از نقطه پیوت، حاکی از وجود تمایل نزول در بازار است.

تحلیل نقاط پیوت اغلب برای محاسبه محدوده‌های حمایت و مقاومت قیمت (مشابه با خط روند) است.

هر تکنیکالیستی برای شروع تحلیل نیاز دارد تا یک سری نقاط را به عنوان نقاط مهم شناسایی و بر اساس این نقاط روند‌ها رو تشخیص و یا ابزارها را رسم کند، در علم تکنیکال به این نقاط کلیدی پیوت گفته می‌شود. پیوت‌ها نقاطی هستند که چرخش‌ها و تغییر جهت‌های قیمت در آنها شکل می‌گیرد.

پیوت‌ها به دو دسته تقسیم بندی میشن: پیوت‌های مینور و پیوت‌های ماژور

پیوت‌های مینور

پیوت‌هایی هستند که برگشت قیمتی محدودی را شاهد هستیم و در اصطلاح عام نوسانات کوچک خطاب‌شان می‌کنیم که مورد علاقه نوسان‌گیران است. اصلاح‌های کوچکی که در آن‌ها شاهد توقف کوتاه‌مدت روند اصلی هستیم و از دید تکنیکال ارزش و اعتبار خاصی ندارند و ما نباید این نقاط را مرجعی برای رسم خط روند یا الگوها قرار بدیم.

پیوت‌های ماژور

برگشت‌های بزرگی هستند که در این نقاط ، معمولا جهت روند عوض می‌شود. ( روندهای نزولی تبدیل به روند‌های صعودی و یا بلعکس می‌شوند) این نقاط مهم باید توسط تکنیکالیست شناسایی و بر اساس انها خط روند‌ها و کانال‌ها و یا الگوها رسم شوند. پس به عبارت ساده‌تر پیوت‌های مینور نوسانات کوتاه و بی‌اعتباری هستند که در تعیین الگوهای نموداری نقش موثری ندارند و ما باید از آنها چشم‌پوشی کنیم.

همچنین در هنگام ترید کردن باید مراقب باشیم که در تله این نوسانات کوتاه نیفتیم چرا که این نقاط خلاف روند اصلی هستند ولی پیوت‌های ماژور نقاط با اهمیتی هستند که ما باید حداکثر سعی‌مان را بکنیم تا این نقاط را شناسایی کنیم چرا که در این نقاط روندها تغییر جهت می‌دهند و هدف ما هم ترید کردن در جهت روندهای تازه شکل گرفته و رسم الگو و ابزارها بر روی این نقاط مهم هست.

پیوت‌های ماژور را چگونه شناسایی کنیم ؟

پیوت‌های ماژور دو ویژگی خاص دارند:
۱. در این نقاط تغییر فاز مکدی شکل می‌گیرد
۲. روند جدید شکل گرفته در نقطه ماژور ۳۸ درصد روند قبلی رو اصلاح می‌کند

باید توجه داشته باشیم که پیوت‌های ماژور در انتهای یک روند شکل گرفته و روند جدیدی رو شروع می‌کنند. توجه داشته باشید که برای شناسایی نقاط معتبر باید هر دو شرط در کنار هم رعایت شده باشد.

اما من در طی این سال‌ها به یک نکته جالب دیگر نیز رسیده‌ام و ان این که برای پیدا کردن پیوت‌های ماژور علاوه بر مکدی ما می‌توانیم از اسیلاتورها (توجه کنید گفتیم اسیلاتور و نه اندیکاتور ) کمک بگیریم. می‌توان از دی تی اسیلاتور استفاده کرد به این شکل که در نگاه اول برای پیدا کردن سریع نقاط ماژور معتبر نقاطی که در آنها دی تی اسیلاتور در محدوده اشباع خرید یا فروش چرخش داشته را علامت‌گذاری می‌کنیم، معمولا در این روش ۷۰ درصد پیوت‌های ماژور معتبر شناسایی می‌شوند. 

باز هم تاکید می‌کنم که در علم تکنیکال ما مجاز نیستیم به هیچ عنوان هیچ ابزاری رو بر روی مینورها رسم کنیم حتما باید ابزارها، واگرایی‌ها، پترن‌ها، چنگال‌ها، فیبوها بر روی ماژور رسم بشوند. تنها می‌توانیم در روندهای خنثی مینورها رو در غالب کانال‌های کوچک نشان دهیم.

توجه داشته باشید که پولبک‌ها هم به صورت استثنا معمولا مینور هستند و توجه داشته باشید که روش‌های زیادی برای شناسایی پیوت معرفی شده اما ساده‌ترین و پر کاربردترین روش روش دیداری هست که امروز معرفی کردیم.

به مثال‌ها توجه فرمایید:

مثال2پیوت مینور و ماژور چیست؟