الگوی کانال نزولی و صعودی

کانال قیمتی یک الگوی ادامه‌دهنده که می‌تواند دارای شیب نزولی یا صعودی باشد. این الگو شامل یک خط روند بالا و یک خط روند پایین آن است. خط روند بالایی نشان‌دهنده مقاومت و خط پایین، حمایت را مشخص می‌کند. الگوی قیمتی با شیب نزولی به عنوان الگویی نزولی و الگوی با شیب صعودی به عنوان الگویی صعودی در نظر گرفته می‌شود.

نمونه الگوی کانال نزولی:

کانال نزولی تکنیکال

نمونه الگوی کانال صعودی:

الگوی کانال صعودی

۱ – خط روند اصلی: حداقل دو نقطه برای رسم خط روند اصلی لازم است. اتصال این دو نقطه شیب روند را مشخص می‌کند، در یک الگوی کانال صعودی، خط روند اصلی به سمت بالا گسترش می‌یابد و حداقل دو کف لازم است تا رسم شود. اما برای الگوی کانال نزولی، خط روند اصلی به سمت پایین است و حداقل دو سقف (مقاومت) برای رسم آن لازم است.

۲ – خطوط کانال: خطوطی که بطور موازی با خط روند اصلی رسم می‌شوند، را خط کانال می‌نامند. در حالت ایده‌آل، خط کانال براساس دو کف یا دو قله کشیده می‌شود ولی گاهی اوقات وقتی خط روند اصلی شکل گرفت، برخی تحلیل‌گران این خط موازی را با استفاده از یک قله یا یک کف نیز رسم می‌نمایند. خط کانال در الگوی کانال نزولی نقش حمایت و در الگوی کانال صعودی نقش مقاومت را بازی می‌کند.

۳ – کانال صعودی: تا زمانی که قیمت در مسیر کانال حرکت می‌کند، روند، صعودی در نظر گرفته می‌شود. اولین اخطار تغییر روند زمانی صادر می‌شود که قیمت از سطح حمایت به پایین نفوذ می‌کند. شکست خط حمایت پایین روند، نشانه‌ای از تغییر احتمالی روند و شکست خط مقاومت بالا، نشانه‌ی صعود بیشتر و افزایش سرعت قیمت است.

۴ – کانال نزولی: تا زمانی که قیمت در مسیر کانال نزولی حرکت می‌کند، روند، نزولی در نظر گرفته می‌شود. اولین اخطار تغییر روند در زمان نفوذ قیمت از سطح مقاومت به سمت بالا صادر می‌شود. شکست خط حمایت پایین کانال نشانه افزایش شتاب در نزول قیمت خواهد بود.

۵ – مقیاس: گرچه این مورد شامل ترجیحات شخصی تحلیلگران است، به نظر می‌رسد زمانی که نمودار نیمه‌لگاریتمی استفاده می‌شود، خطوط روند با سقف‌ها و کف‌های کانال به خوبی مچ می‌شوند. در این نمودار فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ همانند فاصله بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ است.

در یک الگوی کانال صعودی، برخی معامله‌گران زمانی که قیمت به خط روند اصلی (حمایت) می‌رسد اقدام به خرید می‌کنند. در مقابل، برخی معامله‌گران در ناحیه بالای کانال صعودی وقتی قیمت به مقاومت می‌رسد اقدام به فروش می‌نمایند. همانند بسیاری از الگوهای قیمتی، سایر جنبه‌های تحلیل تکنیکال باید برای تایید سیگنال‌های خرید و فروش به کار برده شود.

تحلیل تکنیکال همانقدر که یک علم است، یک هنر نیز محسوب می‌شود، بنابراین جا برای انعطاف‌پذیری وجود دارد. گرچه در حالت ایده‌آل، لمس خطوط روند با نقاط قیمت به طور دقیق اتفاق می‌افتد اما قضاوت و نحوه کشیدن خط روند اصلی و خط کانال برعهده شخص تحلیلگر است. همچنین، در حالت ایده‌آل، خط کانال دقیقا موازی با خط روند اصلی است.