آغاز همکاری بورس‌های تهران و شانگهای

در ادامه توسعه روابط فرامرزی و جهت اجرای گام دیگری از برنامه‌های بین‌المللی‌سازی مصوب هیات مدیره بورس تهران، یک سند همکاری بین بورس تهران و بورس شانگهای در تاریخ سوم آبان ۱۳۹۸ (۲۵ اکتبر ۲۰۱۹) به امضای مسئولان این دو بورس رسید. فرآیند مذاکره، حصول توافق و آماده سازی و تبادل متن تفاهم نامه با مذاکرات و پیگیری های امور بین الملل بورس تهران به انجام رسید.

 به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران در مراسم امضای تفاهم نامه که به میزبانی بورس شانگهای و همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین در این کشور برگزار شد، فرصتی برای مقام‌های مسئول هر دو بورس جهت رایزنی و آشنایی با بازارهای سرمایه، فرصت ها و زمینه های همکاری فراهم آمد؛ ضمن آنکه هیات ایرانی جلساتی را با تعدادی از واحدهای بورس شانگهای برگزار کرد و موضوعات موردعلاقه طرفین بررسی شد. از مسئولان بورس میزبان برای بازدید رسمی از بورس تهران دعوت به عمل آمد.

تفاهم نامه امضاشده امکان تبادل تجربه و اطلاعات بین طرفین، برگزاری دوره های آموزشی و همکاری در زمینه های سرمایه‌گذاری خارجی، طراحی محصولات از جمله انواع صندوق ها و اوراق مشارکت، توسعه زیرساخت های معاملاتی و نظارتی، ارتقای ساختار راهبری شرکتی، کنترل های داخلی و افشای اطلاعات و همچنین انجام پروژه های مطالعاتی مشترک را منطبق بر قوانین هر دو بازار فراهم می آورد.

همچنین، پس از مراسم امضای سند همکاری، و به دعوت شرکت سپرده‌گذاری چین، نشستی با مقامات این موسسه انجام شد و طی آن گزارشی از قابلیت ها و سازوکارهای پس از معاملات به هیات ایرانی داده شد و برای همکاری با بازار سرمایه ایران اعلام آمادگی گردید.

بورس شانگهای اخیرا موزه‌ای را از مستندات و آثار تاریخی فعالیت بورس در این کشور به همراه اشیای اهدایی سایر بازارها، از جمله نشان و هدیه بورس تهران راه‌اندازی کرده است؛ مسئولان بورس تهران برای آشنایی با فعالیت های ترویج فرهنگ سرمایه گذاری در چین و توسعه آن در کشور از این موزه هم بازدیدی انجام دادند.

بورس شانگهای با ارزش بیش از چهار و نیم تریلیون دلار (اکتبر ۲۰۱۹) بزرگ ترین بازار اوراق بهادار چین و چهارمین بورس بزرگ دنیا پس از نیویورک، نزدک و گروه بورس ژاپن است.

حدود ۱۶۰۰ شرکت در این بورس پذیرفته شده، و گردش ماهانه معاملات سهام آنها به طور متوسط در سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود. در نیمه نخست سال جاری میلادی، تعداد ۲۷ عرضه اولیه (بیش از ۵ درصد کل عرضه ها در بورس های جهانی) به ارزش حدود ۵ میلیارد دلار در بورس شانگهای صورت گرفته است.