مفهوم انواع سفارشات در بازارهای مالی: STOP LIMIT و LIMIT ORDERS

همه معاملات در بازارهای مالی از 2 سفارش تشکیل شده است: یک سفارش که قصد داشته وارد معامله شود و دیگری که قصد داشته از معامله خارج شود.

بنابراین یک سفارش می‌تواند سفارش خرید باشد یا سفارش فروش و زمانی این سفارش به یک معامله (ترید) تبدیل می‌شود که یک سفارش خرید و یک سفارش فروش دارای شرایط مناسب برای انجام معامله باشند (در برخی از بازارها مانند بورس تهران، کافیست قیمت سفارش خرید و قیمت سفارش فروش با هم یکسان باشند تا براساس حجم معامله، بخش یا کل معامله صورت گیرد)

انواع سفارشات در بازارهای مختلف، چه بازار سهام، چه بازار آتی و چه بازار ارزهای رمزنگاری شده، از قوانین یکسانی تبعیت می‌کنند.
 

1 – سفارش به قیمت بازار (Market Orders)

این سفارش را می‌توان ساده‌ترین نوع سفارش دانست و مفهوم آن این است که خرید یا فروش با قیمت بازار انجام گیرد و مهم نیست قیمت بازار چیست. در یک بازار فعال با حجم مناسب، Market Order ها همیشه انجام می‌شوند ولی ممکن است قیمتی که سفارش انجام می‌شود، بالاتر یا پایین‌تر از چیزی باشد که فکر می‌کردیم.

برای مثال ممکن است قصد داشته باشید یک ارز دیجیتال خریداری کنید و ببینید قیمت آن 1200 ساتوشی است، حتی اگر فورا یک سفارش از نوع market order ارسال کنید، احتمال این وجود دارد که سفارش شما در قیمت 1210 ساتوشی انجام شود (به دلیل اینکه در همان لحظه ممکن است قیمت بازار تغییر کند)

سفارشات با نوع Market Orders وقتی استفاده می‌شود که شما قصد دارید به طور قطع سفارش‌تان انجام شود و برایتان مهم نیست قیمت خرید یا فروش مقداری کم یا زیاد شود.

اگر سفارش شما خرید است، قیمت خرید معادل قیمت بالاترین سفارشی که برای فروش قرار داده شده خواهد بود (Ask price) و اگر سفارش شما فروش است، فروش در کمترین قیمتی که در بازار وجود دارد انجام می‌گیرد (Bid Price).

2 – سفارش محدود (Limit Orders)

Limit Orders سفارشاتی هستند که در آن، خرید یا فروش در یک قیمت مشخص یا بهتر از آن انجام می‌شود. سفارشات محدود ممکن است با توجه به شرایط بازار، تکمیل شوند یا نشوند. این سفارشات فقط در قیمتی که مشخص شده و یا بهتر از آن انجام می‌شود.

برای مثال اگر یک تریدر یک سفارش محدود برای خرید در قیمت 50.5 وارد کند، فقط زمانی که قیمت به 50.5 یا پایین‌تر برسد معامله انجام می‌شود. و بالعکس، اگر یک تریدر یک سفارش محدود برای فروش در قیمت 50.5 وارد کند، فقط زمانی که قیمت به 50.5 یا بالا‌تر برسد معامله انجام می‌شود.

سفارش محدود برای زمانیست که شما قصد دارید در یک قیمت مناسب معامله را انجام دهید و ریسک عدم انجام معامله را می‌پذیرید.

3 – Stop Orders

برای این نوع از سفارشات معادل فارسی مناسبی پیدا نکردیم. Stop Order نوعی از سفارش است که به سفارش با قیمت بازار (market order) شباهت زیادی دارد. ارسال این نوع از سفارش برای خرید یا فروش در بهترین قیمت است اما فقط زمانی که قیمت به یک حد مشخص رسیده باشد.

فرض کنید قیمت فعلی یک دارایی 125 تومان است، یک معامله‌گر تصمیم می‌گیرد یک Stop Order برای خرید در قیمت 126 تومان قرار دهد. به این ترتیب اگر قیمت آن دارایی در بازار به بیش از 126 تومان برسد، سفارش معامله‌گر به عنوان سفارش با قیمت بازار (Market Order) ارسال شده و در بهترین قیمت در آن لحظه انجام می‌شود.

در واقع Stop Orders به عنوان سفارش با قیمت بازار (Market Order) انجام می‌شوند با این تفاوت که شرطی برای این سفارش قرار داده می‌شود و فقط زمانی سفارش ارسال می‌شود که قیمت به یک رقم خاص برسد.

اگر قیمت مناسبی در نظر گرفته شود، این نوع سفارشات معمولا همیشه انجام می‌شود ولی ممکن است قیمت انجام سفارش، آن قیمتی نباشد که معامله‌گر انتظار آنرا دارد.

برای سفارشات خرید، Stop Price باید بالاتر از قیمت فعلی باشد و در سفارشات فروش Stop Price باید پایین‌تر از قیمت فعلی بازار باشد.

از Stop Order علاوه بر اینکه برای ورود به معامله می‌توان استفاده کرد، می‌توان از آن برای خروج از معامله هم بهره گرفت. (این نوع سفارشات به عنوان Stop loss یا حدضرر نام دارند)
 

4 – سفارشات Stop Limit

این نوع از سفارش، ترکیبی از Limit Order و Stop Order است. وقتی که یک معامله‌گر بخواهد قیمت ارسال سفارش را به خوبی تنظیم کند از این نوع سفارشات بهره می‌گیرد.

بطور مثال فرض کنید یک دارایی روی 50.5 دلار معامله می‌شود. یک معامله‌گر قیمت سفارش خرید Stop limit را روی 50.75 دلار قرار می‌دهد، در صورتی که قیمت به 50.75 دلار برسد و سفارش روی 50.75 دلار یا پایین‌تر قابل انجام باشد، سفارش ارسال می‌شود.

اینکار در زمانی که قصد فروش وجود دارد نیز قابل انجام است. اگر قیمت فعلی دارایی 25.25 دلار باشد و شخص بخواهد در صورتی که قیمت به زیر 25.10 دلار رسید دارایی را بفروشد، می‌تواند یک سفارش فروش Stop Limit روی 25.10 دلار قرار دهد. در صورتی که قیمت به 25.10 دلار رسید سفارش ارسال می‌شود اما سفارش فقط می‌تواند روی 25.10 دلار یا بالاتر ارسال شود.

در Stop Limit Order قیمت Stop و قیمت Limit می‌تواند تفاوت داشته باشد. بطور مثال برای خرید، یک معامله‌گر می‌تواند قیمت سفارش خرید Stop را روی 50.75 دلار و Limit را روی 50.78 قرار دهد. در صورتی که قیمت به 50.75 دلار رسید، سفارش ارسال می‌شود اما به دلیل اینکه Limit مشخص شده است، قیمت خرید فقط می‌تواند تا 50.78 دلار باشد.

به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که خرید دارایی در صورتی که قیمت آن به 50.75 دلار رسید انجام می‌شود ولی به شرطی که بازار اجازه دهد خرید در پایین‌تر از قیمت 50.78 دلار صورت گیرد.

سفارشات با نوع Stop Limit Order تا زمانی که شخصی در سمت مخالف حاضر شوند در قیمت آن وارد معامله شود، در حالت معلق باقی می‌ماند.

5 – سفارشات Market If Touched

این نوع سفارش، سفارش به قیمت بازار در صورت رسیدن به یک قیمت خاص است. یک سفارش خرید Market If Touched پایین‌تر از قیمت فعلی و سفارش فروش بالاتر از قیمت فعلی قرار می‌گیرد. برای مثال فرض کنید قیمت یک دارایی یا سهام روی 365 تومان در حال معامله است، و یک معامله‌گر سفارش خرید از نوع Market If Touched روی قیمت 355 تومان ارسال می‌کند. اگر قیمت به 355 یا پایین‌تر از آن رسید، یک سفارش با قیمت بازار ارسال می‌شود.

برای سفارش فروش، فرض کنید قیمت یک دارایی روی 365 تومان است. اگر سفارش فروش Market If Touched با قیمت 375 تومان ارسال شود، در صورتی که قیمت آن دارایی به 375 تومان برسد، یک سفارش فروش با قیمت بازار ارسال می‌گردد.

6 –  سفارش Limit If Touched

این نوع از سفارشات مانند سفارشات Market If Touched است، اما به جای اینکه یک سفارش با قیمت بازار ارسال شود، یک سفارش محدود (Limit order) ارسال می‌شود.

در سفارشات Limit If Touched یک قیمت فعال‌شدن (trigger price) و یک قیمت محدود (limit price) وجود دارد.

برای مثال، فرض کنید یک دارایی روی 16.50 دلار در حال معامله است. معامله‌گر یک سفارش Limit If Touched روی 16.40 دلار ارسال می‌کند و همینطور قیمت محدود (limit price) را هم روی 16.35 دلار قرار می‌دهد. اگر قیمت به 16.40 دلار یا پایین‌تر (trigger price) برسد یک سفارش محدود (limit order) روی قیمت 16.35 دلار ارسال می‌شود. از آنجایی که سفارش ارسال شده یک سفارش محدود است، خرید فقط روی قیمت 16.35 یا پایین‌تر از آن انجام می‌شود.

برای سفارش فروش، فرض کنید یک دارایی روی 16.50 دلار در حال معامله است. معامله‌گر یک سفارش Limit If Touched روی 16.60 دلار ارسال می‌کند و همینطور قیمت محدود (limit price) را هم روی 16.65 دلار قرار می‌دهد. اگر قیمت به 16.60 دلار یا بالاتر (trigger price) برسد یک سفارش محدود (limit order) روی قیمت 16.65 دلار ارسال می‌شود. از آنجایی که سفارش ارسال شده یک سفارش محدود است، فروش فقط روی قیمت 16.65 یا بالاتر از آن انجام می‌شود.

جمع بندی

سفارش به قیمت بازار (market order) برای خرید و فروش سریع یک دارایی مناسب است. این سفارشات معمولا تکمیل می‌شوند ولی کنترلی روی قیمت آن ندارید.

سفارش محدود (limit order) برای انجام سفارش روی یک قیمت خاص یا قیمتی بهتر از آن است. (قیمت بهتر در سفارش خرید یعنی قیمت ارزانتر و در سفارش فروش یعنی قیمت بالاتر)

سفارش buy stop limit برای خرید در یک قیمت خاص یا پایین‌تر از آن کاربرد دارد (در یک محدوده خاص).
سفارش sell stop limit برای فروش در یک قیمت خاص یا بالاتر از آن کاربرد دارد (در یک محدوده خاص).

در سفارشات Market if touched وقتی قیمت به سطح خاصی رسید (trigger price)، یک سفارش با قیمت بازار ارسال می‌شود. 
در سفارشات limit if touched وقتی قیمت به سطح خاصی رسید (trigger price)، یک سفارش محدود (limit order) ارسال می‌شود.