استراتژی گپ و اسکالپ در بورس

 بازار بورس را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین فضاهای کسب و کار دانست.

ساز و کارها برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری، متغیر‌های زیادی دارد و موفقیت در این عرصه هم بستگی به این دارد که شما یا کارگزاری که استخدام کرده‌اید، چطور بتوانید از طریق همان متغیر‌ها، بهترین معاملات را به نتیجه برسانید. به این ترتیب، شما یک استراتژی معامله در بورس فرا گرفته‌اید.

برای برخورداری از بهترین شیوه معامله یا به عبارت تخصصی تر، بهترین استراتژی معامله در بورس، روش‌های متفاوتی وجود دارد. در واقع کارگزاران و کسانی که مایل هستند وضعیت سهام خود را در این بازار دنبال کنند، باید بهترین استراتژی‌ها را بر اساس شرایط و عوامل تاثیر گذار روی قیمت‌ها به پیش ببرند.
 

استراتژی‌های معامله در بازار بورس معمولا در دوره‌های تخصصی سرمایه گذاری بورس مطرح می‌شوند. البته ترفند‌های عملیاتی بورس که بر مبنای تجربه و حضور در بازار به دست آمده، اطلاعات و توانایی شخص در تصمیم گیری‌ها و معاملات را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

انواع بورس از نظر زمان فعالیت

قبل از هر چیز باید در نظر داشت که استراتژی‌های هر بورس گاهی با سایر بورس‌ها متفاوت است و گاهی نیز نقاط اشتراکی دارد.

برخی از بازار‌های بورس ساعت آغاز و پایان معاملات دارند، شبیه بورس کالا یا بورس اوراق بهادار شرکت‌ها که عرضه سهام در این بازار‌ها ساعات مشخصی دارد. در واقع یک ساعت مشخص برای شروع و یک ساعت مشخص برای پایان فعالیت در بورس مشخص شده و در غیر این ساعت‌ها هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود.

در صورتی که بورس ارز یا ارز دیجیتال به صورت شبانه‌روزی فعال هستند و چنین آغاز و پایانی ندارد. در واقع چنین بورس‌هایی نمی‌توانند زمانی برای آغاز و پایان داشته باشند. به ویژه بورس‌های آنلاین مرتبط با دیگر کشورها نیاز دارند به صورت دائمی مشغول به فعالیت باشند تا تمامی ساعات شبانه روز را برای تمامی مردم دنیا پوشش دهند.

استراتژی گپ در بورس‌

 

برای بورس‌هایی که ساعت آغاز و پایان دارند، معمولا میان قیمت پایانی روز قبل با قیمت آغاز روز بعد، تفاوت خاصی دیده می‌شود.

این تفاوت یا شکاف همان گپ است. البته گپ‌های متفاوتی نیز با تغییرات خاص و ناگهانی شبیه تصمیمات سیاسی و … بوجود می‌آید و عمیق تر می‌شود.

از طرف دیگر، در روز‌های شلوغ و پر تنش بورس که اتفاقات و رویداد‌های زیادی باعث نوسان شدید تر قیمت‌ها می‌شود، شاهد گپ‌هایی خواهیم بود.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که شکاف قیمت صرفا تابع ساعات آغاز و پایان نیست و در شرایط مختلفی، بازار‌های 24 ساعته شبیه بازار ارز نیز دچار آن می‌شوند.

مشخص ترین نشانه و نتیجه گپ‌ها، این است که در آن زمان معامله خاصی اتفاق نمی افتد.

شاید شنیده باشید که گاهی در بازار طلا یا دلار، کسی خرید و فروش نمی کند. این حالت مشابه همان شکاف یا گپ در نمودار نوسانات است که برای برخی حکم شانس و برای برخی دیگر حکم پله سقوط را دارد.

استراتژی بهترین بهره برداری از این فرصت را همان استراتژی گپ می‌نامیم.

انواع گپ

گپ‌ها انواع گوناگونی دارند و بر اساس نوع هر کدام، رفتار سهام نیز متفاوت خواهد بود. شناخت این گپ‌ها و آشنایی با آداب خرید و فروش و معامله در زمان بروز هر کدام، باعث بهترین شرایط پیشروی در کار بورس خواهد شد.

فعالیت کارگزاران شبیه پزشکانی است که با استفاده از علائم شخص سالم یا بیمار، بهترین تصمیم را در مورد وی می‌گیرند.  

برخی از شکاف‌ها را به نام گپ فرار می‌شناسیم، که در واقع بعد از یک سطح حمایتی یا مقاومتی به وجود می‌آیند.

گپ خستگی، از دیگر انواع گپ محسوب می‌شود که بعد از یک روند صعودی یا نزولی بزرگ به وجود می‌آید. به عنوان نمونه، در پایان یک شیب افزایشی، یک گپ و سپس افزایش مجدد و بعد از آن کاهش را شاهد هستیم. مدتی پس از گپ خستگی، روند قیمت حالت معکوس به خود می‌گیرد.

گپ بعدی به عنوان گپ ممتد یا گپ ادامه دهنده، به شکافی اشاره دارد که در میان مسیر رو به رشد یا رو به افول به وجود می‌آید. به همین دلیل بعد از گپ، همان روند قبلی دنبال خواهد شد.

در نهایت با گپ معمولی مواجه هستیم که به طور  عادی در لابلای نوسانات مختلف بازار بورس به وجود می‌آید.

هر کدام از این گپ‌ها، نحوه خرید و فروش متفاوتی را به دنبال دارند که همان استراتژی گپ خواهد بود؛ چرا که این شکاف‌ها، حال و هوای بازار را نشان می‌دهند و پیام‌هایی برای تصمیم و واکنش سهام‌دار هستند.

توجه به استراتژی گپ در بورس است که می‌تواند به بسیاری از سرمایه‌گذاران، مسیر بهتری را نشان دهد. در صورتی که یک سرمایه‌گذار از استراتژی گپ اطلاعات کافی نداشته باشد، ممکن است در هنگام معاملات ضرر هنگفتی متحمل شود. در نتیجه توجه به گپ‌ها و استفاده از استراتژی گپ، یکی از ملزومات ورود و ادامه فعالیت در بورس است.

استراتژی اسکالپ

استراتژی مهم دیگر در معاملات بورس، استراتژی اسکالپ است. این استراتژی توسط کسانی انجام می‌شود که قصد ماندن طولانی مدت در یک معامله را ندارند.

به عبارت بهتر، استراتژی دریافت چند پیپ (کمترین تغییر نرخ مبادله ای) و سپس خروج از معامله، اسکالپ نام دارد.

اسکالپر‌ها در هر نوبت بطور کوتاه در معامله می‌مانند و از این رو، سود هر معامله کم است، ولی تعداد معاملات آن‌ها به نسبت بیشتر خواهد بود.

اسکالپ یک استراتژی مبتنی بر سرعت تصمیم گیری بالا و پذیرفتن ضررهای احتمالی سریع است.

برای موفقیت در استراتژی اسکالپ، باید نکات کلیدی از جمله زمان گشایش پوزیشن معاملاتی، زمان فروش و همچنین زمان خارج شدن از معامله را به خوبی مد نظر قرار دهید.

فعالان بورس در ایران عموما از این استراتژی استفاده نمی کنند. در واقع افراد بر این باورند که سودهای اندک نمی تواند جایگزین خوبی برای سودهای کلان باشد. در نتیجه سعی می‌کنند با افزایش ماندگاری خود در پروژه‌های مشخص، در این راستا قدم بردارند.

با این حال به نظر می‌رسد استفاده از استراتژی اسکالپ نیز برای بسیاری از سرمایه‌گذاران مفید بوده است. این نوع سرمایه گذاری حتی برای افرادی که هزینه کمتری برای سرمایه گذاری در اختیار دارند نیز مناسب است؛ هرچند اصل این استراتژی ویژه افرادی است که می‌خواهند ریسک‌های کوتاه مدت و با سود مناسب را تجربه کنند.

سخن پایانی

استفاده از استراتژی‌های مختلف در بورس کمک می‌کند تا روند سرمایه‌گذاری و ماندگاری در بورس بهبود پیدا کند. البته اطلاعات دقیق از این دو استراتژی در کنار تجارب و استراتژی‌های دیگر است که می‌تواند اثرات خود را برای سرمایه‌گذار مشخ کند.

استراتژی گپ و استراتژی اسکالپ از جمله استراتژی‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها می‌تواند میزان سود را بالاتر برده و احتمال ضرر در معاملات بورسی را به حداقل ممکن خود برساند. سعی کنید حتما از چنین استراتژی های بورسی در فعالیت های اقتصادی خود در بورس استفاده مناسب و بهینه ببرید.