فعالان بازار آتی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

براساس ویژگی‌هایی که بازار آتی دارد، معاملات آن نیز در جهان طرفداران زیادی دارد، چراکه این بازار منافع خریدار و فروشنده کالا را تأمین کرده و فرصت کسب سود را برای نوسان‌گیران نیز فراهم می‌کند. بازار آتی به رونق اقتصاد کمک زیادی می‌کند، زیرا هم تولید کننده و مصرف‌کننده می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و هم کسانی که مایل‌اند با ریسک بالاتر سودهای کلان کسب کنند، می‌توانند با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود برسند. استقبال شدید از این بازار به دلیل ویژگی‌ها و منافع بسیار زیادی است که می‌تواند سود کلانی را نصیب فعالان خود کند.

 

از این منافع می‌توان به معافیت مالیاتی، تخصیص سود بانکی به مبلغی که در حساب در اختیار مشتری موجود است، امکان برداشت یک‌روزه موجودی از حساب، کارمزدهای بسیار پایین، امکان خریدوفروش نامحدود در هر روز معاملاتی، واریز روزانه سود و زیان به‌حساب مشتری و... اشاره کرد. بر همین اساس نیز فعالان این بازار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • خریداران کالا‌: کسانی که به کالایی(سکه) در آینده نیاز دارند، امروز در بازار آتی با قیمت معین پیش‌خرید می‌کنند.
  • فروشندگان کالا‌: کسانی که قصد دارند در آینده کالا(سکه‌های) خود را به فروش برسانند، امروز می‌توانند به قیمت معین برای ماه دلخواه در آینده پیش‌فروش کنند.
  • نوسان‌گیرها: کسانی که قصد خریدوفروش فیزیکی اصل کالا(سکه) را ندارند، بلکه می‌خواهند با پیش‌بینی روند قیمت کالا (سکه) سود سرشاری به دست آورند. طبیعتا این دسته از افراد متوجه ریسک بسیار بالایی نیز هستند و ممکن است حتی کل سرمایه خود را از دست بدهند.