کارگزار ناظر کیست؟ روش‌های تغییر کارگزار ناظر چیست؟

کارگزاری بورس، واسط بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با بورس تهران است.

شاید برای شما سوال پیش آید که آیا می‌توانید کارگزاری که با آن کار می‌کنید را تغییر دهید و با یک شرکت کارگزاری دیگر به خرید و فروش سهام بپردازید؟

جواب مثبت است.

در واقع اینکار به سادگی و در دو قدم انجام می‌شود:

قدم اول: در کارگزاری جدید افتتاح حساب انجام دهید. مراحل اینکار در کارگزاری‌های مختلف ممکن است تفاوت جزئی داشته باشد. مثلا برخی کارگزاری‌ها کلیه اطلاعات موردنیاز برای افتتاح حساب یا صدور کد بورسی را بصورت آنلاین دریافت می‌کنند و پس از پایان مراحل کار، روش احراز هویت به شما نمایش داده می‌شود.

قدم دوم: به کارگزار جدید، درخواست تغییر کارگزار ناظر را برای سهامی که از کارگزاری قبلی خریده‌اید ارسال کنید. اینکار گاهی بصورت آنلاین قابل انجام است و گاهی نیز باید به شعبه مراجعه کنید. نحوه اینکار را باید از کارگزار جدیدتان بپرسید.

کارگزار ناظر کیست و چه نقشی بر عهده دارد؟

با راه اندازی سامانه جدید معاملات، دارایی سهامداران در هر یک از نمادهای معاملاتی زیر نظر یک کارگزار قرار گرفت که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود.

سهامداران، دارایی سهام خود را در هر نماد معاملاتی صرفاً از طریق کارگزاری ناظر خود در آن نماد معاملاتی می‌توانند به فروش برسانند.

مثلا اگر کارگزار ناظر شما در نماد “مپنا” کارگزاری X باشد، شما نمی‌توانید این سهام را از طریق کارگزاری Y بفروشید و ابتدا باید به کارگزاری Y درخواست تغییر کارگزار ناظر برای نماد “مپنا” را ارسال کنید.

سهامداران می‌توانند با مراجعه به هریک از کارگزاران نسبت به خرید سهام اقدام نمایند. بنابراین محدودیتی در تعداد کارگزاری‌های شما وجود ندارد. می‌توانید با چندین کارگزاری کار کنید.

ممکن است دارایی سهامدار در یک نماد معاملاتی زیر نظر یک کارگزار ناظر و در نماد معاملاتی دیگر زیر نظر کارگزار ناظر دیگری باشد.

سهامداران برای آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی، در زمان راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید می‌توانند به یکی از روش‌های زیر اقدام نماید:

روش اول: مراجعه به بخش سرویس‌های الکترونیکی به سهامداران قسمت «مشاهده کارگزار ناظر» در سایت اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی اینترنتی www.csdiran.com

سهامداران حقیقی با ارائه شماره ملی و سهامداران حقوقی با ارائه کد سهامداری به این سامانه، می‌توانند در هر یک از نمادهای معاملاتی که در آن سهام دارند، کارگزار ناظر خود را مشاهده نمایند.

روش دوم: رویت گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام

سهامداران جهت آگاهی از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی که درآن سهام دارند می توانند با تطبیق دادن کد کارگزار خریدار یا فروشنده قید شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره پیش از 1387/09/16 با جدول شناسایی کدهای کارگزاری در سایت اینترنتی www.csdiran.com از کارگزار ناظر خود در آن نماد معاملاتی مطلع شوند.

قابل توجه اینکه که اگر کد کارگزار خریدار یا فروشنده درج شده در آخرین گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام صادره پیش از 1387/09/16 برابر 999 ،888 ، 777، 666 یا 11 باشد، سهامداران تنها از طریق ارائه شده در روش قبل (استفاده از سرویس الکترونیکی سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس (www.csdiran.com ) می توانند از کارگزار ناظر خود مطلع شوند.

روش‌های تغییر کارگزار ناظر چیست؟

درصورتی که سهامدار مبادرت به فروش کل سهام قابل معامله خود در یک نماد معاملاتی نماید و دارایی سهام قابل معامله وی در آن نماد معاملاتی برای حداقل یک روز صفر باشد، در این صورت کارگزار خریدار در اولین معامله بعدی، کارگزار ناظر وی در آن نماد معاملاتی خواهد بود.

به عبارت دیگر اگر کل سهام خود را بفروشید، سپس یک روز صبر کنید و روز دوم سهام موردنظر را از طریق کارگزاری جدید بخرید، کارگزار جدید کارگزار ناظر شما خواهد بود.

  • سهامداران می توانند جهت تغییر کارگزار ناظر خود به یکی روش‌های زیر اقدام نمایند:
  • مراجعه حضوری به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی تکمیل درخواست غیرحضوری و اخذ گواهی امضاء از دفاتر اسناد رسمی (فرم این درخواست از سایت شرکت سپرده گذاری به نشانی www.csdiran.com قابل دریافت است) و ارسال آن از طریق پست سفارشی آن به دفتر مرکزی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه. 
  • مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری که تمایل دارند در آن نماد معاملاتی به عنوان کارگزار ناظر فعالیت نمایند.

توصیه ما برای تغییر کارگزار ناظر این است که بصورت حضوری به یکی از شعب کارگزار جدیدتان مراجعه کنید.