فینتک یا فناوری مالی چیست؟

فین تک یا Fintech خلاصه شده عبارت financial technology بوده که به معنی فناوری های مالی جدید است. این فناوری تلاش می کند که با ارائه راه کارهای جدید در حوزه مالی و پرداخت آنلاین قدم های مثبتی برای آسان تر و امن کردن خدمات مختلف حوزه مالی انجام دهد.

در سال های اخیر با رشد سریع اینترنت خدمات گوناگونی در حوزه مالی روی بستر اینترنت ارائه شده است. استفاده از اینترنت بانک، همراه بانک، دستگاه های خودپرداز و دیگر خدماتی که در این زمینه مشاهده می کنیم بخشی از کاربردهای فین تک محسوب می شود. به صورت کلی فین تک در حوزه های مختلف مالی ورود پیدا کرده که و هدف اصلی آن حذف روش های قدیمی و سنتی پرداخت و ارائه راه کارهای جدید در زمینه مالی است.

در گذشته تصور بر این بود که فین تک فقط به عنوان کمک و یاری رسان سیستم های سنتی پا به عرصه گذاشته و رقیب و جانشینی برای بانک ها و مؤسسات مالی محسوب نمی شود ولی با گذشت زمان و ورود سیستم های جدید مانند ارزهای دیجیتال فین تک اثبات کرده که می تواند تمام سیستم های مالی و اقتصادی قدیمی را پشت سر قرار داده و جایگزین های مناسبی برای آن ارائه دهد.

 

در کل فین تک مزایای زیادی نسبت به سیستم های مالی سنتی دارد که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

1-   کاهش هزینه های جاری: فین تک به صورت کامل تکیه بر فناوری و اینترنت دارد و به همین دلیل بسیاری از هزینه های جاری کسب و کار سنتی مانند استفاده از نیروی کار زیاد، اجاره مکان های متعدد و دیگر هزینه ها را حذف می کند.

2-   افزایش سرعت و راندمان: در کسب و کارهای سنتی بروکراسی زیادی وجود دارد و مثلاً برای دریافت وام باید بارها به بانک مراجعه کرده و زمان زیادی را سپری کنیم. فین تک می تواند با ارائه راه کارهای نوین علاوه بر حذف بروکراسی، سرعت و راندمان دریافت خدمات مختلف را به صورت چشم گیری افزایش دهد.

3-   حذف محدودیت زمانی و مکانی: همان طور که گفته شد فین تک مبتنی بر بستر اینترنت بوده و تمام خدمات می تواند از راه دور ارائه شود. در مدل های سنتی برای دریافت خدمات مختلف محدودیت زمانی و مکانی وجود دارد ولی با استفاده از فین تک می توان این محدودیت ها را به صورت کامل حذف کرد.

4-   دریافت فیدبک دقیق: فناوری های فین تک با استفاده از دستگاه های هوشمند مانند تبلت و رایانه ارائه می شود و می توان با به کارگیری روش های مختلف فیدبک های دقیقی از کاربران دریافت کرد و در ارائه خدمات بهتر از آن استفاده کرد.

5-   مدیریت ریسک: همان طور که گفته شد در ارائه خدمات فین تک عملکرد سیستم و کاربر به صورت کامل تحت نظر است و می توان مشکلات احتمالی پیش رو را به صورت کامل آنالیز و بررسی کرد و نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

 

در حال حاضر فین تک به یکی از جذاب ترین خدمات حوزه مالی تبدیل شده که استارت آپ های گوناگونی با ارائه برنامه های مختلف سعی در جذب کاربران به استفاده ازخدمات مختلف مالی به روش جدید دارند و بدون شک در سال های پیش رو این فناوری نقش پررنگ تری در زندگی ما خواهد داشت و از آن بیشتر خواهیم شنید.