از کجا بفهمیم کد بورسی فعال است؟

در سال های گذشته افرادی که در بازار سرمایه فعالیت داشتند بدون ثبت نام در سامانه سجام میتوانستند اقدام به معامله سهام کنند اما از ماه های گذشته ثبت نام در سامانه سجام بصورت اجباری شد و تمامی افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارند باید در ابتدا اقدام به ثبت نام در این سامانه نمایند.

از کجا بفهمیم کد بورسی قدیمی ما فعال است؟

اما افرادی که کد بورسی قدیمی دارند از کجا بفهمند کد بورسی آنها فعال است؟

افراد زیادی در گذشته اقدام به خرید سهام از طریق پذیره نویسی کرده اند و در برگه ها کد بورسی آنها ذکر شده است و در صورتی که سهامی در سالهای گذشته خریداری کرده اید، برای فعال شدن کد بورسی در ابتدا باید اقدام به ثبت نام در سامانه سجام کنید.

 

پس از ثبت نام در سجام کد بورسی شما فعال خواهد شد اما اگر در بازار بورس فعالیتی داشته اید پس از ثبت نام در سامانه سجام باید به سامانه یکپارچه ذینفعان مراجعه کرده و مشخصات خود را اصلاح کنید تا کد بورسی شما فعال گردد.

سپس پس از انجام مراحل مذکور باید در سامانه کارگزاری مورد نظرتان ثبت نام کرده و احراز هویت انجام دهید تا بتوانید به سامانه معاملاتی دسترسی پیدا کنید و اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

استعلام کد بورسی

اگر شما کد بورسی داشته باشید اما آن را فراموش کرده باشید میتوانید با استفاده از از طریق سامانه استعلام به آدرس https://estelam.ime.co.ir کد بورسی خود را استعلام بگیرید.

نحوه فعالسازی کد بورسی قدیمی

افرادی که کد بورسی خود را فراموش کرده اند و تصمیم دارند کد خود را بازیابی کنند میتوانند بصورت زیر عمل کنند:

افراد می توانند به کارگزاری منتخب و یا دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده با ارائه مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) اقدام به دریافت کد بورسی نمایید سپس به email شخصی خود مراجعه کرده که کد بورسی به آن ارسال شده است.

نحوه فعالسازی کد بورسی قدیمی

افرادی هم که ممنوع المعامله شده اند جهت فعالسازی کد بورسی قدیمی خود می توانند به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه و دفاتر کارگزاری منتخب مراجعه کرده و یا میتوانید بصورت غیرحضوری و الکترونیکی بصورت زیر درخواست فعالسازی کد بورسی قدیمی خود را ثبت کنید.

در ابتدا در سامانه سجام ثبت نام نکردند باید وارد سامانه www.sejam.ir شوند و با تکمیل فرم های مورد نظر کد رهگیری سجام دریافت نمایند.

پس از اینکه کد سجام را دریافت کردید باید به سامانه درگاه یکپارچه ذی نفعان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به آدرس https://www.csdiran.ir مراجعه نمایید

سپس گزینه میز خدمت الکترونیک را انتخاب کرده و نسبت به ثبت درخواست رفع ممنوع المعامله خود اقدام نمایید.