جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس، مشکل اصلی گرانی خودرو را در بازار سفته بازی و سوداگری دانست و افزود: با عرضه خودروی صفر کیلومتر در بورس کالا، بازار شفاف می‌شود و خودرو رفته رفته علاوه بر رشد کیفیت در تولید از یک کالای واسطه‌گری به کالایی مصرفی تبدیل می‌شود.

 به نقل از کالاخبر، روح الله ایزدخواه گفت: وضعیت گرانی خودرو یک بیماری است و هدف اصلی طرح ارائه شده به مجلس ، خارج کردن خودرو از یک کالای سوداگری و سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی است. هم اکنون ظرفیت تولید خودرو در سال بیش از ۲ میلیون خودرو و به اندازه نیاز کشور است و مشکل اصلی در سفته بازی و سوداگری است.

ایزد خواه با بیان فرایند عرضه خودرو در بورس گفت:  عرضه خودروی تولید شده در بورس بحث افزایش کیفیت خودرو را هم در بر دارد. بر اساس این طرح تمامی خودروهای تولید داخل صرفا از طریق بورس کالا عرضه می‌شوند و این مکانیزم راحتی است.

وی ادامه داد: خریداران خودرو در بورس حق فروش خودرو را تا دوسال بعد نخواهند داشت و خریداران خودرو تا بازه زمانی دو ساله ملزم به پرداخت مالیات سنگینی خواهد شد. تمام خودروهای سبک صفر کیلومتر داخلی و برخی خودروهای خارجی هم مشمول این طرح می‌شوند.

مسئول کارگروه خودرو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: هرکس در سال تنها یک خودرو از یک مدل می‌تواند از بورس خریداری کند. در بورس کالا، خودرو با قیمت تمام شده و واقعی معامله می‌شود و قیمت پایه را سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می کند.