شک و تردید سهامداران مانعی برای رشد شاخص

خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملاتی که در اواسط هفته گذشته ایجاد شد دلیل بنیادی یا تکنیکالی نداشته و صرفا جنبه روانی دارد که این امر حاکی از شک و تردید سهامداران نسبت به ادامه روند صعودی بورس در بلند مدت است.
 
به گزارش کارگزاری نمادشاهدان،در نخستین روز معاملاتی هفته  اخیر ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و حتی حجم معاملات در این روز نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل از آن رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرد،اما در نماد های بزرگ بازار شاهد تعادل در سرانه خرید و فروش حقیقی ایجاد شد.

همچنین بیشترین جو خرید در این روز به گروه مواد غذایی،سیمانی و ماشین آلات و تجهیزات برقی اختصاص یافت که با توجه به آزاد سازی نرخ گروه سیمانی و با توجه به خبرهایی که از افزایش سرمایه نمادهای گروه غذایی به گوش میرسد و همچنین اصلاح عمیقی که این گروه ها تجربه کردند قرار گرفتن آن ها در این جو طبیعی به نظر می رسد اما بیشترین جو فروش در گروه دارویی ایجاد شد.

همچنین در گروه فرآورده های قندی نیز میزان خروج پول حقیقی افزایش یافت و خالص ارزش ورود و خروج پول حقیقی در این روز نیز به ۶۲۵ میلیارد تومان رسید . در این روز میزان ورود پول،ارزش معاملات و سرانه خرید و فروش حقیقی نشانگر نکات مثبتی اما روند قیمت گذاری حاکی از وجود ترس در نگه داری بلند مدت سهام بود.

در روز یکشنبه ارزش معاملات به بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید که سرانه‌ خرید و فروش حقیقی نیز حاکی از وضعیت مناسبی بازار در این روز بود همچنین در ابتدای شساعات معاملاتی شاهد فشار فروش در اکثر نمادها بودیم اما در ادامه روند معاملات متعادل شد و حتی سهام های کوچک نیز به سمت صف خرید حرکت کردند.

همچنین با توجه به تصویب طرح (اعطای تنفس خوراک به پالایشگاه ها) در مجلس، شاهد ایجاد جو خرید در این گروه بودیم و بیشترین جو فروش نیز در گروه بیمه و واسطه گری ها ایجاد شد .

اما روز دوشنبه سهامداران شاهد بازاری ناپایدار، پرنوسان بودند که تا حدودی معاملات مشکوک نیز دیده می شد.

در این روز ارزش معاملات در بورس و فرابورس به بیش از ۲۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و همچنین باتوجه به جو خرید موجود در نیمه اول و جو فروش نیمه دوم، شاخص افت 31 هزار واحدی را تجربه کرد همچنین۲ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از این بازار خارج شد همچنین شاهد ایجاد رنج منفی حقوقی ها در اکثر نماد های بازار بودیم.

این فشار فروش در روز سه شنبه نیز ادامه داشت تا جایی که ارزش معاملات در این روز با کاهش حدود ۵۰ درصدی نسبت به روز های ابتدایی هفته،به رقم ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که دلیل آن را می‌توان جو حاکم بر بازار و قرار گرفتن اُردرهای سنگین در صف های فروش دانست.

همچنین در این روز شاهد شکستن رکورد خروج پول حقیقی ها از بازار بودیم به طوری که به تبع آن نقدینگی 2700 میلیارد تومانی از بورس خارج شد.

در آخرین روز معاملاتی هفته نیز در ساعات اولیه شاخص بازار با عواقب ناشی از فشار فروش روزهای دوشنبه و سه شنبه دست و پنجه نرم می کرد بنابراین با افت حدود ۲۷ هزار واحدی همراه شد اما در ادامه با ورود شاخص به  محدوده حمایت روانی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و همچنین انتشار اخبار سیاسی مثبت، میزان  تقاضا در گروه های مختلف افزایش یافت که به تبع آن شاخص نیز در ارتفاع ۱ میلیون و  413 هزار واحدی ایستاد.
 
پیش بینی مسیر پیش روی شاخص

براساس این گزارش، می توان گفت که برای خروج پول حقیقی و کاهش ارزش معاملاتی که در اواسط هفته گذشته ایجاد شد دلیل بنیادی یا تکنیکالی وجود ندارد و این اتفاقات صرفا جنبه روانی دارند که این امر حاکی از شک و تردید سهامداران نسبت به ادامه روند صعودی بورس در بلند مدت است.

 باتوجه به اینکه با از بین رفتن حمایت شاخص در محدوده ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار واحد،شاخص کل به محدوده حمایتی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی واکنش مثبت نشان داد می توان انتظار داشت که در روز های آتی شاخص در محدوده های بالاتر نیز تثبیت شود و حتی به محدوده مقاومتی ۱ میلیون و ۵۳۰ هزار واحد تا ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار واحد را تجربه کند.

اما در صورت ادامه دار شدن فشار فروش در روز های آینده ممکن است شاخص در محدوده ۱ میلیون ۳۶۰ هزار واحد و یا حتی ۱ میلیون ۳۲۰ هزار واحد قرار گیرد.