بی اعتمادی مانعی برای تحقق رویاهای بورس در سال آینده

بررسی لایحه بودجه سال 1400 نشان می‌دهد که دولت تصمیم دارد برای جبران کسری بودجه، ۹۵هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی را در سال آینده از طریق بازار سرمایه به فروش برساند بنابراین احتمالا سال آینده یک سال رؤیایی از نظر عرضه‌های اولیه در بورس خواهد بود؛ زیرا درصورت تحقق این امر مجددا نقدینگی روی خوش به بازارسرمایه نشان می دهد اما باید دید با توجه به شرایط فعلی بازارسرمایه آیا ظرفیت و شرایط لازم برای انجام این عرضه ها وجود دارد؟
 
در این خصوص مرتضی افقه اقتصاددان، به نماد شاهدان گفت: بی تدبیری دولت در سال جاری، موجب شد که مردم نسبت به بورس بی اعتماد شوند.
وی تصریح کرد: باتوجه به بی اعتمادی مردم نسبت به بورس بعید است که عرضه این سهم ها با استقبال مردم مواجه شود.
افقه با بیان اینکه بازگشت اعتماد مجدد مردم به بازار سرمایه نیازمند گذشت زمان است، افزود: درصورتی که مشکلات ناشی از تحریم ها، نقل و انتقالات پولی با دیگر کشورها و محدودیت های فروش نفت و کالاها، برطرف نشوند بعید است که بورس ظرفیت پذیرش و عرضه این میزان سهم را داشته باشد.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه بازارسرمایه وابسته به شاخص های اقتصادی و تولید ملی است، تاکید کرد: اگر مشکلات ناشی از تحریم رفع نشود بعید است که بازارسرمایه ظرفیت فروش ۹۵هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی را داشته باشد.
 
وی افزود: حتی درصورت عدم رفع تحریم ها و مشکلات ناشی از نقل و انتقالات پولی با دیگر کشورها نیز نمی توان به بازارسرمایه خوش بین بود.
افقه با بیان اینکه براساس لایحه بودجه قرار است در سال آینده میزان فروش نفت به 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در هر روز برسد، افزود: مشکل اصلی مجلس با لایحه مربوط به این موضوع است؛ زیرا در صورت رفع تحریم ها نیز فروش این حجم از نفت در سال 1400 امکان پذیر نیست.
 
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به دلیل وجود تحریم ها بازارهای نفت کشور از دست رفته بنابراین تحقق درآمدهای ناشی از فروش نفت در سال آینده دور از انتظار است.
 
افقه با اشاره به اینکه درآمدهای دیگری که مجلس پیش بینی می کند نیز قابلیت تحقق ندارند و یا فشار بیشتری به مردم وارد می کنند، خاطرنشان کرد: اخیرا پیشنهادی در مجلس مطرح شده که در راستای جبران کمبود درآمدهای حاصل از فروش نفت، از نقل و انتقالات بانکی مالیات اخذ شود که این امر فشار بیشتری را برای مردم به همراه دارد.