معاون طرح و برنامه وزارت صمت تصریح کرد: لزوم رتبه بندی اعتباری شرکت ها در بازار سرمایه

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود : بیش از ۱۰۶ واحد بزرگ تولیدی تاکنون نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید ۱۰۰ درصدی داشته اند.

به گزارش شاتا، سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صمت در جلسه کارگروه تامین مالی گفت: در این مدت ۸۶ شرکت بزرگ بیش از ۵۰ درصد رشد تولید داشته و در مجموع ۳۳۵ شرکت بیش از ۲۰ درصد تولیداتشان نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.
وی افزود: این واحدها در صنایع مختلف چون فولاد و محصولات فولادی، لوازم خانگی، صنایع دارویی و... است.

زرندی با بیان اینکه وزارت صمت کالاهای منتخبی را که سهم بالایی در ارزش افزوده بخش صنعت دارند به طور منظم رصد و پایش و سپس آمار ماهیانه تولید این کالاها را اعلام می کند، ادامه داد: رتبه بندی اعتباری شرکت‌ها به عنوان روشی کارا برای تسهیل رکن ضامن در انتشار اوراق بدهی، توسط هیات مدیره سازمان وبرس و اوراق بهادار مصوب و عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که اعتبار بالا و در نتیجه احتمال نکول پایین‌تری دارند، میتواند با سطوح پایین‌تری از تضامین و یا حتی بدون ضامن نسبت به انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه اقدام کنند،افزود: در حال حاضر سه شرکت رتبه بندی اعتباری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعال هستند و ما به واحدهای موفق بخش صنعت و معدن توصیه می کنیم، این مسیر را دنبال کنند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: انتشار اوراق برای بخش تولید در راستای تامین مالی، رویکردی است که توسط وزارت صمت و واحدهای تولیدی باید دنبال شوند.
وی تاکید کرد: حتما سهم بخش تولید از انتشار اوراق باید افزایش یابد و ساز و کار این موضوع نیز فراهم شده و در ۹ ماهه امسال هم این سهم رشد خوبی داشته است.