با تصویب لایحه بودجه قیمت ارز واقعی می شود

رئیس هیات موسس کانون صرافان، گفت: با تصویب لایحه بودجه نرخ ارز به واقعیت نزدیک می شود و از قیمت غیرواقعی 4200 تومان فاصله می‌گیرد.

به گزارش نمادنیوز، در هفته های اخیر قیمت ارز روند نزولی را در پیش گرفته اما در اواسط هفته گذشته به دلیل صحبت‌های رییس دولت در خصوص آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی شتاب روند نزولی نرخ ارز بیشتر شد بنابراین برخی از فعالان اقتصادی ترجیح دادند که خرید و فروش‌های خود را تعلیق، یا با خداحافظی از بازار ارز نقدینگی خود را در دیگر بازارها سرمایه‌گذاری کنند که این امر موجبات ایجاد آشفتگی در بازار ارز را فراهم کرده است.
 
باتوجه به وابستگی بازار ارز با دیگر بازارهای موازی همچون خودرو، بورس و مسکن می توان گفت که بی اعتمادی به این بازار ممکن است عواقب سنگینی را برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد پس باید هرچه سریع تر راهکاری برای ساماندهی به وضعیت بازار اسکناس آمریکایی درنظر گرفته شود.

در این خصوص علی اصغر سمیعی ظفرقندی رئیس هیات موسس کانون صرافان، گفت: وضعیت اقتصادی هر کشور به شاخص هایی همچون، شفافیت، واقعیت، عدم تبعیض، جلب اعتماد مردم و جذب سرمایه و ایجاد شغل بستگی دارد.

وی با بیان اینکه نمی توان تاثیرات ناشی از تحریم های آمریکا بر اقتصاد کشور را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: عوارض از بین رفتن اعتماد عمومی برای اقتصاد کشور، مخرب‌تر از تحریم‌های آمریکا است.
 
سمیعی ظفرقندی با اشاره به اینکه اگر مردم به بانک‌ها اعتماد نداشته باشند بلای بدی بر سر اقتصادی کشور می‌آید، افزود: در سال‌های اخیر اعتماد مردم به بانک‌ها کمتر شده و به این نتیجه رسیده‌اند که بانک مرکزی کشور با چاپ پول، خلق پول غیرقانونی و ایجاد تورم، ارزش پول کشور را کاهش می‌دهد که این امر موجبات خروج نقدینگی از بانک‌ها را فراهم کرد.

کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اعتماد باعث جذب سرمایه‌های مردم می‌شود، افزود: هم اکنون بیش از 30 میلیارد دلار پول در گاو صندوق‌های مردم وجود دارد اما به بانک‌ها اعتماد نمی کنند که این امر به نفع اقتصاد کشور نیست.
 
 وی با اشاره به اینکه بازار ارز از سوی بانک مرکزی بعنوان بازارساز اصلی (که 80 درصد ارز کشور را تولید می کند) دستکاری می‌شود، افزود: دست‌هایی در بازار وجود دارند که بعنوان سرمایه‌گذاران بزرگ در بازار ارز دخالت می‌کنند و سوار موج می شوند و به مردم فشار می‌آورند و تعادل و واقعیت‌های بازار را برهم می‌زنند.

کارشناس بازار ارز با بیان اینکه اگر ارز تک نرخی و قیمت آن به واقعیت نزدیک شود هیچ ایرادی برای خرید دلار توسط مردم وجود ندارد، گفت: نرخ‌ها باید واحد و واقعی شوند از سویی دیگر بانک‌ها نیز با جلب اعتماد، مردم را تشویق به سپرده‌گذاری کنند.
 
 رئیس هیات موسس کانون صرافان، تاکید کرد: بانک مرکزی باید از طریق قطع کردن دست‌هایی که قیمت ها را به طور واقعی کنترل و تلاطم ایجاد می‌کنند جلوی ایجاد تلاطمات را بگیرد.

سمیعی ظفرقندی با اشاره به اینکه با تصویب لایحه بودجه نرخ ارز به واقعیت نزدیک می شود، ادامه داد: با تصویب لایحه بودجه، ارز از قیمت غیرواقعی 4200 تومان فاصله می‌گیرد و به واقعیت بیشتر نزدیک می‌شود که این امر اتفاق مثبتی محسوب می‌شود.
 
وی تاکید کرد: واقعیت قیمت، عدم تبعیض و شفافیت بعنوان مهم‌ترین عوامل در بازار ارز محسوب می‌شوند.

رییس هیات موسس کانون صرافان، خاطرنشان کرد: باتوجه به انتخاب آقای بایدن بعنوان رییس جمهور می‌توان گفت؛ تا آخر سال جاری قیمت ارز به 25 هزار تومان می‌رسد و سال 1400 نیز با ارز 25 هزار تومانی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد نرخ ارز به طور روزانه افزایش می‌یابد و در ماه حدود 800 تومان به قیمت دلار افزوده می‌شود براین اساس می‌توان گفت که سال 1401 با نرخ ارز 32 هزار تومانی آغاز می‌شود.