عضو کمیسیون صنایع و معادن خبر داد : طرح جدید مجلس برای فولاد با محوریت بورس کالا و مخالف قیمت گذاری

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام مخالفت با قیمت گذاری دستوری از بررسی هفته آینده طرح جدید ساماندهی بازار فولاد با تاکید بر عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا خبر داد .
 
به گزارش بورس پرس، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نابسامانی بازار فولاد که با حاشیه سازی جدید وزیر صنعت هم توامان شده به خانه ملت گفت: در 2 ماه پایانی سال گذشته 98 قیمت بخشی از زنجیره فولاد در بورس کالا به صورت دستوری پایین نگه داشته شد اما این تجربه نشان داد بخش‌های انتهایی زنجیره فولاد که مواد مورد نیاز را ارزان قیمت تامین می‌کردند به سودهای کلانی دست یافتند.

وی ادامه داد: مقایسه سود سال گذشته نوردکاران موید این نکته است و اکنون این تجربه در حال تکرار است.اگرچه پایین نگه داشتن قیمت بخشی از مواد اولیه قابل‌دفاع است اما به شرط آنکه قیمت تمام زنجیره پایین نگه داشته شود تا سود آن به مردم و مصرف کننده نهایی برسد. 

این نماینده مجلس افزود: با وجود مصوبات و شیوه نامه‌های متعدد در حوزه فولاد ، متاسفانه عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا رخ نداده و کارخانه‌ها، تمام محصولات را در بورس عرضه نمی‌کنند.

طاهری خاطر نشان کرد: با این اوصاف به منظور حل این معضل ، هفته آینده طرح تولید و توسعه پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مطرح خواهد شد تا این مسئله ساماندهی شود . در این طرح،  صادرات مشروط به عرضه در بورس کالا شده تا زنجیره فولاد قبل از صادر شدن در بورس عرضه شود و تولیدکنندگان بتوانند نیازها را تهیه کنند .