رییس سازمان بورس و اوراق بهادار: معتقد به بازشدن دامنه نوسان هستم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: من به شخصه معتقد به بازشدن دامنه نوسان هستم زیرا کارایی بازار حکم می‌کند که اگر برداشتی در خصوص یک سهم یا بازار وجود دارد، اثر خود را به صورت فوری بگذارد اما در زمان اتخاذ تصمیم دامنه نوسان نامتقارن بازار در شرایط متعادل نبود و متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی پیش‌رو، فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود که در چنین فضایی، قدرت تصمیم‌گیری کاهش می یابد بنابراین سهامداران نیازمند زمان بیشتری برای تحلیل بودند.

محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: شاخص متاثر از همه شرکت های فعال در بازار سرمایه تغییر می کند و  سرمایه‌گذاران بر اساس ارزندگی سهام، اقدام به خرید و فروش می کنند و انتخاب ها بر روند شاخص اثرگذار است.
 
فایده دامنه نامتقارن، بیش از هزینه آن بود

وی با بیان اینکه من به شخصه معتقد به بازشدن دامنه نوسان هستم زیرا کارایی بازار حکم می کند که اگر برداشتی در خصوص یک سهم یا بازار وجود دارد، اثر خود را به صورت فوری بگذارد،افزود: اما این تصمیم زمانی کارایی دارد که بازار در شرایط متعادل باشد،  در زمان اتخاذ تصمیم دامنه نوسان نامتقارن، متغیرهای کلان اقتصادی و تحولات سیاسی پیش‌رو، فضای نااطمینانی ایجاد کرده بود، در چنین فضایی، قدرت تصمیم‌گیری کاهش می یابد بنابراین سهامداران نیازمند زمان بیشتری برای تحلیل بودند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت:ایجاد فضای آرامش، فرصت تحلیل، جو آرام بازارسرمایه و رفع نگرانی از سهامدارانی که به روند منفی بازار نگاه می کنند، از مزایای این تصمیم به شمار می‌رود اما در مقابل، نقدشوندگی بازار کاهش یافت که برای رفع این مساله، نصاب صندوق‌های درآمد ثابت تغییر کرد هم اکنون حداقل نصاب این صندوق‌ها ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: بازارگردانی به شکل مسئولیت‌پذیری ناشر نسبت به بازار مدنظر قرار گرفت و به طور گسترده در حال انجام است؛ البته دستورالعمل بازارگردانی هم اکنون درحال بازنگری هست.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه دامنه نوسان نامتقارن، امروز در جلسه شورای عالی بورس بررسی می شود و از ابتدا قرار بود این تصمیم ماهانه مورد بررسی قرار بگیرد، ادامه داد: برای شرایط موقت تصمیم موقت می‌گیریم. این روزها، فضای اقتصادی به سمت روشنی پیش رفته و شرایط اقتصادی از غبارآلودگی خارج شده است.

وی با بیان اینکه به هر حال، تغییرات متعدد خودش هزینه و فایده دارد البته چشم انداز نهایی، حذف دامنه نوسان یا بازشدن آن است،افزود: در این بین هم پیشنهاد سازمان بورس این است که دامنه به شکل فعلی باقی بماند تا بسته نهایی را طراحی و ارائه کنیم البته تصمیم نهایی توسط شورای عالی بورس گرفته می شود.
 
 
اظهارنظرهای غیرتخصصی به بازار آسیب می زند

رییس سازمان بورس با بیان اینکه در سال جاری تلاطم زیادی در بازار سرمایه داشتیم، تصریح کرد: بخشی از این صعود و نزول ناشی از متغیرهای کلان از جمله جهش ارزی بوده اما بخش دیگر ناشی از عوامل غیراقتصادی از جمله اظهارنظرهای غیرتخصصی بودند که باید با آن‌ها مقابله کنیم. علاوه بر این موارد، در خصوص قانون‌گذاری و مقررات‌زدایی هم باید ثبات داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کسانی باید در خصوص بازار سرمایه اظهارنظر کنند که از تخصص و دانش کافی مالی برخوردار هستند، افزود: پیش‌بینی‌های سود هر سهم بر اساس تفسیر، تحلیل و سناریو در اختیار سهامداران قرار می گیرد نه صرفا اعلام یک عدد.

دهقان دهنوی در خصوص عرضه صندوق پالایش یکم،گفت: هدف دولت مردمی‌سازی اقتصاد بوده، متقاضیان و خریداران زیادی وجود داشتند اما پس از آن شرایط اقتصادی تغییر کرده و در کنار ETF های دولتی، قیمت بقیه سهم‌ها نیز افت کرده اما در عین حال مطالبه‌گری ما از دولت به قوت خود باقی است.