مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خبرداد: استفاده از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با اشاره به اثر سامانه بیدار و پیش بینی افزایش حجم معاملات در سال آینده از برنامه استفاده هوش مصنوعی برای کشف تخلفات خبر داد.
 
روح الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص نظارت در بازارسرمایه توسط سامانه های مرتبط به سنا اعلام کرد: سامانه معاملات توسط بخشی از سامانه نظارتی الحاق شده مورد رصد کامل قرار دارد. به طوری که ناظر بازار می تواند بطور زنده بر آمار و ارقام و اطلاعات لازم نظارت داشته باشد. 

وی ادامه داد: با توجه به گسترش نیازمندی های نظارتی که ناظر بازار طی چند ده ساله گذشته به آن نیاز داشته، بخش نظارتی بازارسرمایه همواره در حال به روز شدن و توسعه است. از سال ۷۳ که بستر الکترونیکی سامانه معاملات فراهم شد و بنابر نیازهایی که ناظر بازار داشت، سامانه های نظارتی متعددی توسط شرکت مدیریت فناوری توسعه پیدا کرده و در اختیار قرار گرفته است.

دهقان خاطرنشان کرد: تقریبا در ۱۰ سال گذشته عمده این امور توسط سامانه ای به نام بیدار انجام شده که بستر یکپارچه دسترسی به اطلاعات راهبردی است و در شرکت مدیریت فناوری بورس توسعه پیدا کرده و کاملا در اختیار متخصصان داخلی قرار دارد. این سامانه با تجمیع اطلاعات مختلف معاملات پس از معاملات و دارایی افراد در تلاش است تا تمام نیاز ناظر بازار را در قالب گزارش ها و هشدارهای مورد نظر در اختیار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه قبل از آن سامانه ها، جزیره ای بودند.،افزود: به طوری که هر بخش از نظارت توسط یک سامانه مخصوص انجام می شد ولی از زمان ایجاد سامانه بیدار، تمامی این سامانه ها تجمیع شده و داخل سامانه واحد نظارتی قرار گرفتند. از آن زمان به بعد مرجع عمده نظارت های سازمان بورس، سامانه بیدار است که گزارش‌های متعددی را دریافت می کند و تمام اطلاعات مورد نیاز را تکمیل شده در اختیار ناظر قرار می دهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران،ادامه داد: با توجه به افزایش معاملات و ورود مردم به بازارسرمایه در سال جاری در مواردی نظارت ها با کندی همراه شد اما از نظر دسترسی به سامانه مشکلی وجود نداشت و با وجود فشار زیاد ، سامانه همیشه فعال بوده و گزارش های مورد نیاز را در اختیار ناظر قرار داده است. پاسخگویی در این خصوص که گزارش های نظارتی منجر به اقدام خاصی شده باشد یا خیر، مرتبط به حوزه های نظارتی است ولی از نظر سامانه ای با مشکل خاصی در این زمینه وجود نداشته است.

دهقان خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی افزایش حجم معاملات در سال آینده از هوش مصنوعی برای کشف تخلفات استفاده می شود. در این خصوص زیرساخت‌های جدیدی در حال تهیه است که بتوان پاسخگوی حجم زیاد اطلاعات در سامانه‌های مرتبط بود.