مروری بر سرگذشت بجهرم

تاریخچه و معرفی نیروگاه جهرم

نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم با ظرفیت اسمی ۱۴۴۰ مگاوات در کیلومتر ۲۷ جاده جهرم به شیراز، در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع شده است.
این نیروگاه شامل ۶ واحد گازی V۹۴-۲ هریک به ظرفیت ۱۵۹ مگاوات ، که در حال حاضر همه آنها در حال بهره برداری بوده و سه واحد بخار هریک به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، است.
عملیات اجرایی احداث بخش گاز نیروگاه جهرم بعنوان بخشی از قرارداد ۲۲ واحد توربین گازی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و واحد اول درتاریخ ۱۳۸۶/۰۴/۱۴ به شبکه سراسری برق کشور متصل شد. ۵ واحد دیگر نیز به ترتیب در کمتر از ۱۴ ماه تا تاریخ 13/08/87(سنکرون واحد ششم گاز نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم) راه‌اندازی شدند.
آیین بهره‌‎برداری از نیروگاه جهرم در اردیبهشت ماه ۸۸ برگزار شد. از آن زمان تا کنون هر شش واحد گازی مشغول بهره‌برداری و تولید برق مطابق با دستورالعمل‌ها و استانداردها است. در سال ۱۳۹۳، نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم شامل ۶ واحد گازی در حال کار و ۳ واحد بخار در دست احداث و تاسیسات جانبی از طریق سازمان خصوصی‌سازی به بانک‌های سپه، تجارت، گروه مالی ملت و پست بانک واگذار شد.
 شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم (با نام سابق زرین کالای مبین) به نمایندگی از بانک‌های فوق اداره کلیه امور نیروگاه جهرم شامل بهره‌برداری، تعمیر و نگه‌داری، فروش برق واحدهای گازی به همراه تکمیل واحدهای بخار را برعهده دارد.
 
 
 
موضوع فعالیت شرکت:
1-طرح و احداث و بهره‌برداری نیروگاه‌ها و تولید،توزیع، خرید و فروش انرژی برق
2-سرمایه‌گذاری در خرید نیروگاه‌ها
3-تامین مالی ،احداث،راه‌اندازی،بهره‌برداری،تعمیر و نگه‌داری نیروگاه
4-صادرات و واردات برق مطابق قوانین و مقررات
و...
 
سرمایه شرکت:
سرمایه ثبت شده شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم 24145332 میلیون ریال، معادل 2414 میلیارد تومان است.
 
چشم‌انداز قیمتی:
باتوجه به پشت سرگذاشتن روند نزولی "بجهرم"در ماه‌های اخیر و آغاز تحرکات مثبت این سهم در نزدیکی محدوده حمایتی 237 تا 230 تومان، احتمال استارت تحرکات مثبت و ادامه‌دار شدن آن در قالب روندی صعودی وجود دارد که به تبع آن احتمال ورود قیمت این سهم به محدوده 303 تا 297 تومان، وجود دارد.