مدیرعامل کارگزاری نمادشاهدان مطرح کرد: دستکاری دماسنج دامنه نوسان دردی از بورس دوا نمی کند

در اقتصاد، شاخص‌ها بعنوان دماسنج محسوب می‌شوند و برای تغییر دما نمی توان دماسنج را شکست، تغییر دامنه نوسان نیز نوعی دستکاری دماسنج بود که تاثیرات مثبتی را برای بازار به همراه نداشت.

علی جمالی مدیرعامل کارگزاری نمادشاهدان در گفت‌وگوی زنده با اعضای گروه اقتصاد مالی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: سیاست‌هایی در سازمان بورس بعنوان نهاد حاکمیتی و مجموعه نظارتی تعیین می‌شود که کارگزاری‌ها موظف به اجرای آن هستند و حق اظهارنظر در خصوص این سیاست‌ها را نیز دارند.

وی با بیان اینکه تغییر دامنه نوسان اقدام درستی برای بهبود وضعیت بازارسرمایه نبود، افزود: در اقتصاد، شاخص‌ها بعنوان دماسنج محسوب می‌شوند و برای تغییر دما نمی توان دماسنج را شکست، تغییر دامنه نوسان نیز نوعی دستکاری دماسنج بود که تاثیرات مثبتی را برای بازار به همراه نداشت.

جمالی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا عامل شکل‌گیری درصدهای دامنه نوسان محسوب می شوند، افزود: وقتی تب بازار منفی است و همه میل به فروش دارند شاخص نیز منفی می شود و تغییرات دامنه نوسان نیز نه تنها تغییری در بازار ایجاد نمی کند بلکه به لحاظ روانی شبهه‌ای ایجاد می شود که این امر افزایش فشار فروش را در پی خواهد داشت.
 
مدیرعامل کارگزاری نمادشاهدان با بیان اینکه تغییر دامنه نوسان نشان می‌دهد که سیاست‌گذاران بازارسرمایه ثباتی در سیاست‌گذاری ندارند، گفت: این امر موجبات افزایش ریسک قانونی بازار را فراهم می کند و جو روانی منفی در بازار ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از زمان سکانداری آقای قالیباف اقداماتی در راستای بهبود وضعیت بازارسرمایه انجام شد اما این اقدامات ریشه ای نبود بعنوان مثال تزریق 1000 میلیاردتومان نقدینگی موجبات افزایش ریسک بازار را فراهم کرد و باعث ایجاد گره‌های کور شد همچنین کاهش 30 درصدی کارمزد کارگزاران نیز تاثیرات مثبتی را برای بازار به همراه نداشت.
 
جمالی تصریح کرد: 13 هزارمیلیاردتومان نقدینگی از محل های صندوق توسعه بازار، درآمدهای دولت و یا صندوق ثبیت بازار به بورس تزریق شد اما تغییراتی در این بازار ایجاد نشد زیرا این نقدینگی صرف نگه‌داری برخی از سهم‌های عمده‌ همچون پالایشی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه اصولا نقدینگی با هدف راضی نگه داشتن بخش عمده‌ای از سهامداران خرد به سمت بازارسرمایه هدایت می‌شود، افزود: این امر ممکن است جو امنیتی در بازار ایجاد کند اما سهم های خرد رشدی نمی‌کنند بنابراین روند رو به رشدی در بازار ایجاد نمی‌شود.
این پژوهشگر با بیان اینکه تخصیص اعتبار باید براساس الگویی خاص انجام شود، افزود: بعنوان مثال اعتبار باید به اقشار مشخصی از سهامداران اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد که سود سپرده‌های کوتاه مدت به تدریج حذف می شوند، گفت: این اقدام باعث بازگشت مجدد نقدینگی به بازارسرمایه می‌شود و تغییرات مثبتی را برای این بازار به همراه دارد.
جمالی با اشاره به اینکه اخیرا خبری منتشر شد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند اوراق تبعی منتشر و از این طریق در بازار سرمایه‌گذاری کنند، افزود: اوراق تبعی یکی از ابزاهای حمایتی برای سهامداران خرد محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه سهامداران عمده می‌توانند اوراق تبعی منتشر کنند و دارندگان اوراق نیز باتوجه به میزان سهمی که دارند این اوراق را بخرند، افزود: اوراق تبعی بعنوان یکی از ابزارهای حمایتی از دامنه نوسان محسوب می شود که انتشار آن مانعی در مقابل ایجاد نوسان در بازار است.

فعال بازارسرمایه افزود: اوراق تبعی نوعی اختیار معامله هستند که امتیاز محسوب می شوند پس با انتشار آن‌ها سهامداران دیگر نگران کاهش قیمت سهم‌ها نمی‌شوند.
 
جمالی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی برای بازارسرمایه باید به طور سالیانه تعیین شوند، تصریح کرد: باید یک هدف بلندمدت ومیان مدت برای این بازار تعیین شود که براساس آن میزان انتشار اوراق مختلف در یک سال نیز مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه بازارسرمایه در بلندمدت به تغییرات زیادی نیاز دارد و حاکمیت شرکتی در این بازار بسیار ضعیف است،افزود: نماینده کانون کارگزاران و نماینده کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نماینده کانون سهامداران حقیقی باید در شورای عالی بورس باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در زمینه تقویت فرهنگ سهامداری نیز باید اقداماتی انجام شود، گفت: با آغاز رالی صعودی بورس اشخاص نا آشنا بدون بهره‌مندی از خدمات شرکت‌های سبدگردانی وارد بازارسرمایه شدند که این امر یکی از دلایل رشد کاذب و افت شدید بازار در ماه های اخیر محسوب می شود بنابراین با تعیین برنامه‌های بلندمدت باید در این زمینه نیز تصمیماتی اتخاذ شود.

جمالی با اشاره به نقش مهم آموزش در بازارسرمایه، گفت: در حال حاضر مرکز مالی ایران آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد اما پژوهشکده‌ای در بازارسرمایه وجود ندارد پس باید در این زمینه نیز نهادی تشکیل شود.

وی تاکید کرد: مشکلات بازارسرمایه باید به صورت ساختاری برطرف شوند بنابراین زیرساخت‌های فنی در زمینه تقویت، آموزش و رسیدگی به تخلفات این بازار، نیازمند تقویت هستند.