آنچه بر "شسپا" گذشت

تاریخچه شرکت:
 
پالایشگاه نفت سپاهان در سال 1371 به‌عنوان یکی از واحدهای پالایشگاه اصفهان آغاز به فعالیت نمود.

این واحد پالایشگاهی در ابتدای مهرماه 1378 به صورت شرکت سهامی خاص، تحت عنوان شرکت تصفیه روغن اصفهان تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران طی شماره 155078(شناسه ملی 10101978329) به ثبت رسید.

باتوجه به طولانی شدن فرآیند واگذاری کارخانه روغن‌سازی پالایشگاه اصفهان  به صندوق‌های بازنشستگی پسانداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، شرکت تا پایان سال 1380هیچگونه فعالیت عملیاتی و تجاری نداشته اما با تحقق امر واگذاری، از ابتدای سال 1381 فعالیت آن آغاز شده است. 

همچنین به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام که در تاریخ 28/12/ 1381 برگزار شد، نام شرکت به نفت سپاهان (سهامی خاص) تغییریافت.
 
موضوع فعالیت:
 
تأسیس  و ایجاد کارخانجات، به منظور ساخت روغن‌های پایه جهت تولید انواع  روغن های موتور مورد نیاز خودروهای گوناگون و ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی و محصولات جانبی و مشتقات حاصله از آن‌ها مانند گریس، حشره‌کش، روغن موتور، انواع افزودنی‌ها، ضدیخ و غیره جهت عرضه و فروش در داخل و خارج از کشور.

تهیه و تأمین ماشینآلات، قطعات و لوازم یدکی و مواداولیه و واسطه‌ای مورد نیاز از داخل و خارج کشور جهت نگه‌داری، تولید، اختلاط، امتزاج، فرآوری و بسته‌بندی و عرضه و توزیع محصولات تولیدی.

بررسی و انجام تحقیقات لازم جهت شناخت هرچه بهتر نیاز بازارهای مصرف داخلی  و خارجی  و ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات و دستیابی به روش‌های برتر و تولید محصولات جدید.

مشارکت در سایر شرکت‌های تولیدی صنعتی و بازرگانی از طریق تأمین یا تعهد سهام شرکت‌های جدید و یا خرید و تعهد سهام شرکت‌های موجود، داخلی یا خارجی، صادرات انواع  محصولات تولیدی و تأسیس نمایندگی در داخل و خارج از کشور و ادغام و یا انحلال آن‌ها.

به طورکلی، شرکت می‌تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و بازرگانی و صنعتی مجاز، داخلی و یا خارجی که به طور مستقیم و غیرمستقیم با موضوع  شرکت ارتباط داشته باشد، اقدام نماید.
 
 
سرمایه شرکت:

سرمایه ثبت شده شرکت نفت سپاهان 9500000 میلیون ریال معادل 950 میلیارد تومان است.
 
 
چشم انداز قیمتی:
تحرکات نماد شسپا در هفته‌های گذشته با نوسان در روندی خنثی مواجه شد اما در روزهای اخیر تحرکات مثبت در مسیر صعودی را نیز تجربه کرده است.
در صورت ادامه نوسانات صعودی، احتمال افزایش ارزش سهام "شسپا" تا محدوده 1990 و حتی 2400 تومان، وجود دارد اما در صورت عدم توانایی در ادامه نوسانات صعودی، بازگشت قیمت آن به محدوده 1330 و 1470 تومان نیز دور از انتظار نیست.
 

 محمدحیدرزاده
کارشناس بازارسرمایه