رییس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نیرو اعلام کرد: ۷ پیشنهاد برای بهبود موانع مالی

رییس سازمان بورس با اشاره به وضعیت ۱۰ نیروگاه‌ حاضر در بازار سرمایه در راستای حمایت از حقوق سهامداران، ۷ پیشنهاد برای بهبود موانع مالی این شرکت ها به وزیر نیرو ارائه کرد.
 
محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های حاضر در بازار سرمایه در ‌نامه ای به وزیر نیرو اعلام کرد: تعدادی از شرکت‌های نیروگاهی در سال‌های اخیر در بورس تهران یا فرابورس پذیرفته شده‌اند و به دلیل استقبال مردم از عرضه‌های اولیه دارای تعداد زیادی سهامدار هستند. در حال حاضر ۱۰ شرکت تولید کننده نیروی برق نزد این سازمان به ثبت رسیده‌اند که سهام هشت شرکت در فرابورس و سهام ۲ شرکت در بورس تهران پذیرفته شده است.

از این میان، شرکت‌های برق و انرژی پیوند گستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان و تولید نیروی برق آبادان در سال ۹۹ عرضه شده اند. همچنین شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس دارای رکورد بیشترین مشارکت از سوی سهامداران در عرضه اولیه بوده که شامل پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر می شود.

عدم وجود نقدینگی کافی در شرکت‌های نیروگاهی موجب شده شرکت‌های فوق در پرداخت اقساط تسهیلات دریافت شده، هزینه‌های جاری، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری تجهیزات با مشکل مواجه شوند. بنابراین به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران، پیشنهادهایی شامل تشکیل نهاد تنظیم گر بازار برق، تامین برق مشترکان تجاری و صنعتی از طریق ساز و کار عرضه و تقاضا در بورس انرژی، عرضه خوراک نیروگاه ها در بورس انرژی همراه با ایجاد مشوق برای صادرات برق، تهاتر طلب ها و بدهی های شرکت های نیروگاهی و امکان تسویه تسهیلات ارزی نیروگاه ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با نرخ ارز رسمی در زمان اخذ تسهیلات ارائه می شود.