مدیرعامل صندوق تثبیت بازارپیش بینی کرد:واریز ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدی و سهام به صندوق مهم

مدیرعامل جدید صندوق تثبیت بازار سرمایه پیش بینی کرد سال آینده حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدی جدید و ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی سهام جدید به این صندوق مهم منتقل شود.

امیر مهدی صبائی مدیرعامل جدید صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: این صندوق در راستای اجرای مفاد ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی و با هدف کاهش، کنترل مخاطرات سامانه، فرا دستگاهی بازار سرمایه در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصای و اجرای سیاست های حاکمیتی در شرایط بحرانی ، تاسیس و در چارچوب اساسنامه، پیشنهاد شده توسط وزارت اقتصاد و مورد تصویب هیات وزیران در حال فعالیت است.

طبق مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، مقرر شده بیش از ۵۱۰ میلیون دلار معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان سپرده گذاری جدید توسط صندوق توسعه ملی صورت گیرد که قرار است این مبلغ به صورت تدریجی به حساب صندوق تثبیت واریز شود. همچنین این صندوق قابلیت تامین مالی از طریق بازار پول و سرمایه را دارد.

البته پیشنهادات دیگری از جمله انتقال دارایی از دولت به صندوق بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز جهت تقویت توان تامین مالی صندوق ارائه شده که در حال پیگیری است. این دارایی ها می تواند پشتوانه ای برای تامین مالی و تجهیز منابع برای حمایت از بازار باشد.

منابع این صندوق عمدتاً از سه محل، قابل تامین است. نخست سرمایه گذاری دولت که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و توسط سازمان برنامه و بودجه باید در لایحه بودجه پیش بینی شود. دوم به واسطه سپرده گذاری یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در این صندوق و محل سوم نیز بخشی از کارمزد تعریف شده توسط سازمان بورس است که درحال حاضر ۳۰ درصد از کارمزدهای متعلق به سازمان بورس و شرکت رایان بورس، روزانه به حساب این صندوق واریز می شود.

لذا در صورت تحقق این سه مورد، برآورد می شود سال آینده حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نقدی جدید ناشی از واریز یک درصد منابع صندوق توسعه ملی، کارمزد روزانه سازمان بورس و مالیات معاملات بازار سرمایه و ۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی سهام جدید به این صندوق منتقل شود.

ماموریت اصلی این صندوق، بازارگردانی سهام نیست بلکه طبق ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید و اساسنامه، کاهش و کنترل اثر ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک (سامانه ای و فرادستگاهی) در بازارسهام است. برای شناسایی و تشخیص ریسک‌ها هم معیارهایی تعریف شده است.

هرچند این صندوق در راستای تثبیت بازار و کاهش ریسک‌ها و اثر بخشی اقدامات، تمام توانایی را بکار خواهد بست اما متغیرهای اصلی و بنیادی ، تعیین کننده همشیگی مسیر اصلی بازار در میان مدت و بلندمدت  هستند.

توسعه این صندوق از حیث منابع و دارایی ها، در راستای ارتقا توان مواجهه با ریسک های بازار، مورد تاکید ریاست سازمان بورس و وزیر اقتصاد است و تلاش و پیگیری تحقق و دریافت منابع اعلامی به دستور این دو مقام درحال انجام است.