افزایش ۵۰ درصدی تأمین مالی از طریق صکوک در مقایسه با سال گذشته

مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، گفت: حجم انتشار صکوک در بازار سرمایه در ۹ ماهه ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با ۵۰ درصد رشد از ۷۹ هزار میلیارد ریال به ۱۱۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

علی بیگ زاده مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه،مطرح کرد: طی این مدت، ۳۶ موافقت اصولی انواع صکوک در مجموع بالغ بر ۲۶۸ هزار میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد که ۱۱ مورد آن به مبلغ ۸۳ هزار میلیارد ریال منتشر شده است، ۳ مورد آن به علت اتمام مهلت شش ماهه موافقت اصولی صادره از چرخه انتشار خارج شده و ۲۲ مورد مابقی همچنان در دست انتشار است.

او افزود: ۱۰ مورد از این ۲۲ موافقت اصولی صادره و در دست انتشار مربوط به شرکت‌هایی است که سابقه تامین مالی از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه را دارند و ۱۲ مورد مابقی مربوط به شرکت‌هایی است که برای اولین بار نسبت به انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی با اشاره به تنوع ساختارهای صکوک بیان کرد: دارایی‌های متنوعی مبنای انتشار اوراق مذکور قرار گرفته است؛ از مواد و قطعات مورد نیاز تولید خودرو و لوازم بهداشتی گرفته تا سهام و تاسیسات و ماشین آلات که نشان دهنده تنوع ابزارهای مالی اسلامی نسبت به شرایط مختلف بانیان اوراق است.

بیگ زاده ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۶ مورد تامین مالی مجموعاً به مبلغ ۱۱۸,۷۰۰ میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه انجام شد که سه مورد اخیر آن مربوط به تامین مالی شرکت‌های سایپا، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان و کرمان موتور مجموعاً به مبلغ ۲۴,۰۰۰ میلیارد ریال طی یک ماه گذشته صورت پذیرفت.

به گفته مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، در ۹ ماهه سال جاری، صکوک اجاره شرکت‌های سایپا، بازرگانی سایپا یدک و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صکوک رهنی شرکت ایران خودرو، دو مورد صکوک مرابحه و دو مورد صکوک منفعت دولت در مجموع بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد ریال سررسید شدند و مبلغ آخرین قسط و اصل همگی این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شد.

او تصریح کرد: در ۹ ماهه ۱۴۰۰، در مجموع بالغ بر ۸۷ هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت‌های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.