عشقی تنها مشکل بورس را اعلام کرد/ دو راهکار کاهش التهاب و تهدید اساسی

رییس سازمان بورس با بیان اینکه تنها مشکل بازار بی اعتمادی به عدم پایبندی دستگاه ها به تصمیمات است، دو راهکار کاهش التهاب بازار و تهدید اساسی را اعلام کرد.

جلسه مشترک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و رئیس سازمان بورس با هدف آموزش سواد مالی جامعه و اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب‌های این حوزه در محل معاونت اجتماعی برگزار شد.

اصغر جهانگیر معاون قوه قضائیه با اشاره به اهمیت آرامش بازار و مردم جامعه نسبت به مسائل اقتصادی گفت: باید سازمان بورس و معاونت اجتماعی در تعاملات مشترک، نسبت به مسائل دارای اولویت تلاش کنند تا این همکاری دارای خروجی مثبت باشد. در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم تحت فشار هستند، دشمن به غلط احساس می‌کند می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و به کشور آسیب بزند. در این شرایط باید راه‌های پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: وظیفه اخلاقی و قانونی معاونت اجتماعی و پیشگیری، تامین آرامش کسانی است که در بازار سرمایه وارد شده‌اند. یکی از اقدامات موثر در این حوزه، ارتقای آگاهی‌های عمومی جامعه نسبت به مسائل حقوقی بازار سرمایه و ارتقای سواد مالی آنها است. سازمان بورس و معاونت اجتماعی می‌توانند محتوای آموزشی را در اختیار رسانه قرار دهند و رسانه نیز نسبت به ارتقای سواد مالی و حقوقی جامعه اقدام کند.

جهانگیر عنوان کرد: ثروتمندانی که وارد کار‌های سرمایه‌گزاری می‌شوند، می‌توانند با پرداخت هزینه و گرفتن مشاوره‌های اقتصادی از متخصصین این حوزه اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. اما کسانی که به لحاظ مالی قدرت گرفتن مشاوره را ندارند با نا آگاهی وارد سرمایه‌گذاری می‌شوند که اندک سرمایه‌ را ممکن است از دست بدهند. هماهنگی سران سه قوه باید از سطح مقام عالی به سطوح کارشناسی برسد و تمام کارشناسان قوا با یکدیگر تعامل کنند. در این صورت شاهد چند صدایی نخواهیم بود.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس نیز درباره اوضاع کنونی بازار سرمایه گفت: وضعیت بازار مناسب است و شرکت‌ها در حال سود دهی هستند. تنها مشکل عدم اعتماد است. چرا که در مواقعی تصمیماتی گرفته شده، ولی دستگاه‌ها به آن پایبند نبودند و همین موضوع باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها می‌شود.

وی افزود: تصمیمات دستگاه‌ها بطور مستقیم بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد. اگر دولت به شرکت‌ها هزینه‌های جدید تحمیل نکند و اصلاحات هزینه‌ها بصورت تدریجی صورت پذیرد، شاهد التهاب بازار نخواهیم بود. یکی دیگر از راه‌های کاهش التهاب بازار، انجام اصلاحات در بخش نظارتی و مقرراتی و ارتقای زیر ساخت‌های فنی سازمان است. یکی از تهدیدات اساسی که هنوز برای آن اقدامی نشده، رمز ارز‌ها هستند که بدون رهگیری از طریق بانک‌ها جابجا می‌شوند.