بورسی‌ها و فرابورسی‌ها ملزم به ارائه تحلیل حساسیت سود و زیان شدند

سازمان بورس مصوبه الزام کلیه شرکت های بورسی و فرابورسی به ارائه جداول تحلیل حساسیت سود و زیان هرسهم را ابلاغ کرد که از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.

مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار مصوبه هیات مدیره این سازمان در خصوص الزام کلیه شرکت ها به ارائه جداول تحلیل حساسیت سود ( زیان) هرسهم را ابلاغ کرد که از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.

بر این اساس، طبق مصوبه 3 آبان هیات مدیره سازمان بورس، کلیه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس به استثنای شرکت های درج شده در بازار پایه با لحاظ شروط زیر ملزم به ارائه جدول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم در فصل نتایج عملیات و چشم اندازها گزارش تفسیری مدیریت هستند:

1. ناشر مجاز است حداکثر سه متغیر خارج از کنترل را در قالب تحلیل حساسیت ارائه کند (همانند قیمت های جهانی مواد اولیه یا محصولات و نرخ ارز).

2. مفروضات تهیه جداول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم، ذیل جدول مذکور تشریح شود.

3. جداول تحلیل حساسیت سطر و ستون باید حداقل شامل 5 احتمال باشد.

4. در ذیل جداول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم، جملاتی که حاکی از عدم اطمینان نسبت به مبالغ برآورد شده است و شرح این واقعیت که نتایج واقعی احتمالاً متفاوت از پیش‌بینی‌ها خواهد بود و تفاوت های حاصل می تواند با اهمیت باشد، درج شود.

در صورتی که مفروضات تحلیل حساسیت سود و زیان هر سهم پس از مقطع گزارشگری ( تا قبل از مقطع گزارشگری بعدی) نیاز به روز رسانی داشته باشد، ضروری است آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی با اعمال اصلاحات در خصوص مفروضات تحلیل حساسیت سود و زیان هر سهم مجدداً منتشر شود.