وزیر اقتصاد: ممنوعیت صادراتی به هیچ ترتیبی نباید رخ دهد

وزیر اقتصاد،گفت: انتظار می رود این موضوع اذعان شود که در دولت ‏فعلی به جای اینکه مثل دولت‌های گذشته ممنوعیت صادراتی گذاشته و بازارها کلاً بی اعتبار شوند، سخت ایستاد و اعلام کرد ممنوعیت صادراتی به هیچ ترتیبی نباید رخ دهد.


احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره تعیین عوارض صادراتی برای 69 محصول معدنی و فلزی که با اعتراض مدیران صنایع بورسی و فعالان بازار سرمایه مواجه شده ، توضیح داد: در این موضوع ، مشکل اخیر روسیه پیش آمد و مسائلی در قاچاق صادراتی میلگرد و اقلام دیگر ایجاد شد و همه دنیا حتی روسیه، عراق و ترکیه سراغ تدابیر مقطعی در خصوص تعرفه های گمرکی رفتند.

وی افزود: انتظار می رود این موضوع اذعان شود که در دولت ‏فعلی به جای اینکه مثل دولت‌های گذشته ممنوعیت صادراتی گذاشته و بازارها کلاً بی اعتبار شوند، سخت ایستاد و اعلام کرد ممنوعیت صادراتی به هیچ ترتیبی نباید رخ دهد. با وضع عوارض نیز می توان همین کار انجام داد و حق نیست که ممنوعیت کلی وضع کرده و بازارهای صادراتی خدشه دار شوند.

 خاندوزی در مورد تصمیم دولت درباره حذف دلار 4200 تومانی هم گفت: حرکت دولت در این مورد مهم، قدم به قدم بوده و حتماً دلار 4200 تومانی یکباره حذف نخواهد شد ولی تغییری هم رخ خواهد دادو در پایان سال جاری ، وضعیت فعلی دلار 4200 تومانی ادامه نخواهد یافت اما اینکه با چه گام های تدریجی و از چه مقولات و محصولاتی ، کی و چگونه شروع و چه تدابیر جانبی اتخاذ شود که کل اقتصاد به یکباره تحت تأثیر قرار ندهد، بحث و تبادل نظر جدی در جریان است .

وی وعده داد کاهش پنج درصدی بار مالیاتی تولیدکنندگان که در بودجه سال جاری لحاظ شده در سال آینده هم ادامه یابد و تمرکز سازمان امور مالیانی بر رفع گره های قبلی و معوقات باقی مانده سالهای پیش باشد/تسنیم