مدیر نظارت بر بورس اوراق بهادار مطرح کرد: لزوم نظارت بر افزایش دامنه نوسان در بازارسرمایه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار گفت: افزایش دامنه نوسان همانطور که می‌تواند به افزایش نقدشوندگی بیانجامد، در صورت غفلت در نظارت، می‌تواند سبب تخریب سرمایه‌ها شود.

سید مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار ، گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بورس‌های دنیا، کشورهایی که از ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری برخوردارند و شفافیت در بازارهای مالی آن‌ها پایین است، معمولاً دامنه نوسان محدودتری دارند.

او گفت: با توجه به اینکه پارسال تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد در بازار افزایش پیدا کرده، ادامه داد: سیاست توسعه نهادهای مالی به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم سوق داده شده است.

پارچینی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم جوابگوی نیاز و خواسته مردم باشیم باید از ابتدا نهادهای مالی را افزایش می‌دادیم، در همین راستا می‌توان گفت افزایش شفافیت در بازار سرمایه و شفاف شدن فضای اقتصادی کشور برای بهبود نقدشوندگی در بازار، تصمیم بر این شد که موضوع تغییر و افزایش نوسان هم در دستور کار قرار بگیرد.

او گفت: در گام نخست افزایش درصدی را مدنظر قرار دادیم به نوعی که فعالان بازار سرمایه‌گذاران با دامنه جدید آشنا شوند و رفتار آن‌ها تحلیل شود تا برای تغییر دامنه نوسان در آینده توجه متناسب‌تری صورت گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار در پایان اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حجم مبنا در بازارهایی که مشمول افزایش دامنه نوسان شده‌اند، پارامتر موثری محسوب نمی‌شود، زیرا حجم گردش مالی معاملات به حدی بالاست که بود و نبود حجم مبنای در آن بازارها نامحسوس خواهد بود، علاوه بر آن، حجم مبنا در این بازارها سبب عادلانه شدن قیمت‌های کشف شده و حذف دستکاری در نرخ‌ها خواهد شد.