شپنا

تاریخچه شرکت:
شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامی خاص) در تاریخ 01/10/1377 به‌عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاسیس شد.
پالایش نفت اصفهان در تاریخ 30/11/1386 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و در تاریخ 09/04/1387 سهام این شرکت برای نخستین بار مورد معامله قرار گرفت.
 
موضوع فعالیت شرکت:
احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش و صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه.
دریافت، معاوضه و خرید خوراک پالایشگاه(نفت خام، مایعات گازی،گاز طبیعی و محصولات جانبی پتروشیمی) از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و یا هر عرضه کننده داخلی و خارجی دیگر.
انجام عملیات پالایش و فرآورش نفت خام و سایر و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سایر مشتقات و فرآورده های جنبی.
 
سرمایه شرکت:
سرمایه ثبت شده شرکت پالایش نفت اصفهان 190000000 میلیون ریال معادل 19000 میلیارد تومان است.
 
چشم انداز قیمتی:
شروع سیکل اصلاحی نماد "شپنا" در میانه مرداد 1399 و از قله 1170 تومان (نمودار تعدیل شده) باعث شد این سهم بیشترین نزول قیمت را تجربه کند ، به‌طوری که در دی ماه 99، وارد محدوده 280 تومان شد.
در ادامه،نوسانات قیمتی این سهم در مسیر تکمیل فاز اصلاحی موفق به تشکیل کف پایین‌تری نسبت به دی ماه 99 نشد اما به دلیل قرار گرفتن تحرکات قیمتی سهم در روندی خنثی ادامه یافت.
شروع مجدد نوسانات صعودی شپنا از زمستان سال گذشته رشد قیمت این سهم را تا محدوده 670 تومان به همراه داشت.
طی هفته های اخیر تحت تاثیر نوسانات بازار، شاهد نوسانات خنثی قیمتی در این سهم بودیم اما پس از اتمام نوسانات نزولی در کلیت بازارسرمایه و افزایش مجدد سطح تقاضا بر روی این نماد، انتظار افزایش قیمت سهام "شپنا" تا محدوده‌های 730، 880 و حتی رسیدن مجدد قیمت به سقف تاریخی خود در محدوده 1170 تومان وجود دارد.
از سویی دیگر؛ می‌توان گفت که اگر طی روزهای آینده "شپنا" با عدم حمایت معتبر همراه شود و مجددا تحرکات سهم در مسیر نزولی ادامه پیدا کند ممکن است ارزش این سهم تا محدوده‌های 580، 520 و 480 تومان کاهش یابد.