چطوری باید از بورس کالا خودرو خرید؟

در طی سال های اخیر، با توجه به میزان تورم و شرایط اقتصادی جامعه، خرید ماشین با قیمت مناسب به امری دشوار تبدیل شده اما به تازگی بورس کالا زیرساخت‌های لازم برای عرضه خودرو در این بازار را فراهم کرده که اقشار مختلف جامعه بتوانند از این طریق خودرویی با قیمت مناسب دریافت کنند و دست دلالان نیز از بازار خودرو کوتاه شود.
 
 
 اما برای خرید خودرو از طریق بورس کالا چه باید کرد؟
  1.  دریافت کد معاملاتی: افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند، در اولین گام باید نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند و کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا را دریافت کنند.
  2. ثبت نام در کارگزاری: مرحله بعدی برای انجام معاملات در بورس کالا، ثبت نام در یک کارگزاری است. (این روزها بیش تر کارگزاری‌ها امکان ثبت نام آنلاین را  برای کاربران فراهم کرده‌اند اما باید توجه داشته باشید که برای نام‌نویسی در هر کارگزاری جهت خرید خودرو از بورس کالا داشتن کد سجام الزامی است).
  3. افتتاح حساب وکالتی: مرحله بعدی برای انجام معاملات در بورس کالا، ایجاد یک حساب وکالتی است. (برای افتتاح این حساب باید به یکی از بانک های تجارت، ملت و شهر ) مراجعه کنید)
  4. واریز پیش پرداخت: برای خرید ماشین در بورس کالا باید قبل از ثبت سفارش، قیمت پایه را واریز کنید. برای این کار باید با استفاده از اطلاعات کاربری که توسط کارگزاری در اختیارتان قرار داده شده، به حساب خود وارد شوید و از طریق حساب وکالتی خود مبلغ پایه را پرداخت نمایید.
نکته ای که حین انجام این کار اهمیت دارد و باید به آن توجه داشته باشید، زمان واریز مبلغ پایه است. مبلغ پایه مورد نیاز برای خرید خودرو از بورس کالا باید یک روز قبل از ثبت سفارش واریز شود.
  1. ثبت سفارش: باید در زمان اعلام شده به حساب کاربری خود در سامانه کارگزاری خود مراجعه کرده و سفارش خرید را ثبت نمایید.
  2. شرکت در حراج: در این مرحله باید از طریق کارگزاری خود در فرآیند حراج شرکت کنید. باید به این نکته دقت کنید که اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشد، خودرو به قیمت پایه مندرج در اطلاعیه خرید می‌شود اما اگر تقاضا بیشتر ازعرضه باشد فردی مالک خودرو می‌شود که بیشترین رقم را در حراج ثبت کرده باشد.
  3. آخرین مرحله خرید خودرو در بورس کالا، تعیین نمایندگی است.
پس از این که سفارش را ثبت کردید باید نمایندگی مورد نظر خود را هم از بین نمایندگی‌های پیشنهادی انتخاب کنید. تعیین نمایندگی به این منظور انجام می‌گیرد که در صورت موفق بودن خرید، خودروی شما به این نمایندگی منتقل شده و جهت تحویل به آن جا مراجعه نمایید. پس سعی کنید نمایندگی را نزدیک‌ترین مکان به محل سکونت خود انتخاب نمایید.