آشنایی باتکنیک الگوی ساعت

فعالان بازارسرمایه معتقدند که 30دقیقه پایانی معاملات بورس، می توان اطلاعات مهم و کاربردی را در مورد فردای معاملاتی سهم‌ها گرفت، یعنی با استفاده از نسبت قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله می شود مثبت یا منفی بودن و در صف خرید یا فروش بودن سهم در روز کاری بعد را تشخیص داد.

برای اینکار باید از تکنیک فوق‌العاده ساعت استفاده کنید.

آشنایی با تکنیک الگوی ساعت


الگوی ساعت یا تیک یکی از ساده‌ترین الگوهای معاملاتی است.


این الگو زمانی رخ می دهد که قیمت آخرین معامله، بالاتر از قیمت پایانی سهم باشد. یعنی قیمت معامله سهم در طول روز پایین بوده اما در پایان ساعات معاملاتی، بیشتر می شود که این امر حاکی از صعودی بودن قیمت سهم در روزهای آینده است.
این الگو در نیم ساعت پایانی بازار از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و حداقل اختلافی که بین قیمت ابتدایی و قیمت آخرین معامله باید در نظر گرفته‌ شود 2 درصد است؛ این یعنی معامله‌گران حاضرند، سهم را حداقل 2درصد بالاتر از قیمت پایانی بخرند.
حجم معاملات هم نقش مهمی در الگوی ساعت دارد و باید حجم معاملات در محدوده میانگین حجم معاملات ماهانه باشد یعنی اگر الگوی ساعت تشکیل شود اما حجم معاملات کمتر از میانگین حجم معاملات ماهانه باشد، الگو از اعتبار کافی برخوردار نیست.
برای استفاده از این تکنیک باید در نظر بگیرید که اگر در نیم ساعت پایانی بازار قیمت آخرین معامله سهم 1.5درصد بیشتر از قیمت پایانی باشد، به احتمال 80درصد سهم در روز آینده مثبت می شود اما اگر قیمت آخرین معامله 2درصد بیشتر از قیمت پایانی بود، به احتمال 80 درصد صف خرید ایجاد می شود و بالعکس.
یعنی درصورتی که قیمت آخرین معامله 1.5درصد کمتر از قیمت پایانی باشد،80 درصد ممکن است که سهم در روز آینده منفی شود و اگر قیمت آخرین معامله 2% کمتر از قیمت پایانی باشد شاید سهم در روز آینده صف فروش شود.
همچنین اگر میزان فروش بیشتر از تقاضای خرید یک سهم بود به احتمال زیاد سهم در روز معاملاتی بعد منفی می شود.