طلایی ترین زمان برای خرید یا فروش سهم

نوسان در بازار بورس، اتفاق بسیار رایجی است و قیمت یک سهام می‌تواند در طول یک بازه زمانی کمتر یا بیشتر شود.

به‌عبارتی ممکن است قیمت یک سهم بعد از انجام معامله به صورت پله‌ای رشد یا سقوط کند. پس یک معامله‌گر حرفه‌ای باید بتواند سهام مورد نظر را با کمترین قیمت بخرد و با بیشترین قیمت بفروشد به همین دلیل توانایی تشخیص بهترین ساعات معاملات بورس یکی از هنرهای اصلی معامله گران محسوب می شود.

حرفه‌ای‌ها همیشه به دنبال بهترین زمان خرید و فروش سهام در بازار بورس هستند تا بتوانند نوسانات این بازار را به نفع خود تمام کنند البته پیش‌نیاز حرفه‌ای بودن و آشنایی با بهترین زمان معامله در بورس، آشنایی اولیه با این بازار است.

بهترین زمان معامله در بورس ایران

با توجه به اینکه بازارسرمایه کشور از ساعت 8:45 تا12:30 فعال است؛ طلایی ترین زمان‌های معامله نیم ساعت ابتدایی بازار و نیم ساعت پایانی بازار هستند البته 15 دقیقه اول آغاز زمان معاملات و همین‌طور 15 دقیقه پایانی، بازه‌های زمانی مهمی برای معامله‌گران محسوب می شوند.

در 15دقیقه اول به دلیل اخبار و شایعات به گوش رسیده در روز گذشته، ریسک بیشتری برای معامله وجود دارد. مثلاً ممکن است روز گذشته شایعات منفی در مورد یک سهام منتشر شده باشد و دارنده آن به دلیل ترس از متضرر شدن، در همان دقایق اول مشتاق فروش آن باشد همچنین پخش اخبار مثبت در مورد ارزش یک سهام هم می‌تواند ریسک معاملات را بالا ببرد. تا جایی که یک سهام خیلی بیشتر از قیمت قبلی خواهان داشته باشد و خریدار ریسک کند و گران‌تر از قیمت اصلی آن را بخرد

میزان ریسک معامله در 15 دقیقه آخر باقی‌مانده از ساعات معاملات بورس نسبت به دقایق اولیه بسیار کمتر می‌شود چون هرچه از ساعات اولیه می‌گذرد، بازار داغ شایعات و اخبار به گوش رسیده از تب‌وتاب می‌افتد و معامله‌گران می‌توانند با اطلاعات دقیق‌تری دست به معامله بزنند.

بنابراین اگر اهل ریسک نیستید، در ساعات پایانی معامله کنید البته یادتان باشد که میزان ریسک در دقایق آخر کمتر می‌شود، اما هرگز به صفر نمی رسد.

فراموش نکنید که پذیرش ریسک در معاملات به معنی شکست در معامله و ضرر کردن نیست و گاهی وجود ریسک در معاملات به نفع معامله‌گران است.

و در آخر؛ توجه داشته باشید که هرچه در بازار بورس حرفه‌ای‌تر شوید، قدرت تشخیص شما برای پذیرش یا عدم پذیرش ریسک بیشتر خواهد شد.