راهکارهایی برای کاهش ضرر در بورس

از دست دادن سرمایه هیچ وقت خوشایند نیست و هیچ کس با ضرر کردن خوشحال نمی شود پس باید با روش‌های مناسب میزان ضرر را مدیریت کرد و از رخ دادن ضررهای احتمالی بعدی جلوگیری کرد.


اصطلاح #مدیریت_ضرر، به مجموعه ای از شیوه‌های معامله‌گری گفته می شود که برای نظارت، شناسایی، اصلاح یا کنترل ضررهای یک معامله اجرا می شوند.


مدیریت ضرر طیف وسیعی از عوامل تکنیکال، بنیادی، روانشناسی بازار و...را شامل می شود که افراد فعال در بازارهای مالی می توانند با استفاده از راهکارهایی می توانند ضرر معاملات خود را به حداقل برسانند.


در ادامه برخی از این راهکارها را معرفی می کنیم.


1) تعیین حد ضرر


یکی از اصلی ترین استراتژی‌ها برای جلوگیری از ضررهای سنگین، تعیین #حد_ضرر  است؛ این روش به شما کمک می کند که با یک درصد ضرر بسیار کم از معامله خارج شوید.


به‌عنوان مثال، وقتی یک #سرمایه_گذار وارد معامله می شود و سهام یک شرکت را به قیمت 3000 تومان می خرد و بر اساس استراتژی معاملاتی خود، حد ضرر معامله را بر روی 1600 تومان قرار می دهد، هنگامی‌که قیمت سهام به 1600 تومان برسد، بلافاصله از معامله خارج می شود بنابراین از ضررهای سنگین تر جلوگیری می کند.


2) خرید و فروش پله ای


از جمله استراتژی هایی که برای مدیریت ضرر استفاده می شود، می توان به #خریدوفروش_پله‌ای اشاره کرد.


حرفه‌ای‌ترین افراد نیز ممکن است وقتی که وارد یک #معامله می شوند، نقطه ورود خوبی را انتخاب نکرده باشند و وارد ضرر شوند. اگر این فرد، تمامی سرمایه در اختیار خود را به یکباره در این معامله خرج کرده باشند، احتمالا با ضرر سنگینی روبرو خواهند شد؛ اما اگر از استراتژی خرید و فروش پله ای استفاده کنند پس از اینکه اولین پله خرید وارد ضرر شد، پله دوم را در قیمت پایین تر خریداری می کنند تا میانگین قیمت خرید کاهش یابد.


3) کنترل احساسات


وقتی که یک معامله گر وارد ضرر می شود، معمولا دچار استرس و اضطراب می شود و ممکن است تصمیمات هیجانی اتخاذ کند؛اولین کسی که از این هیجانات آسیب می بیند، خود شخص سرمایه‌گذار است پس برای مدیریت ضرر، باید احساسات و هیجانات به وجود آمده کنترل شود.
 
4) دانش خود را افزایش دهید
 
آموزش و یادگیری حرف اول و آخر را در بازارهای مالی می زنند .


افرادی که متحمل ضررهای سنگین شده اند، برای جلوگیری از تکرار مجدد این موضوع، بهتر است با یادگیری مفاهیمی همچون #تحلیل بنیادی #تکنیکال# تابلوخوانی، #روانشناسی بازار و...دانش خود را افزایش دهند تا در مواقعی که با ضرر مواجه شدند، بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

در واقع، وقتی که یک سرمایه گذار، تسلط کافی بر روی سهام خریداری شده دارد، می تواند به خوبی نقشه راه خود را مشخص کند و مدیریت ضرر معاملات را به بهترین نحو انجام دهد.
 
5) تعصب را کنار بگذارید


برخی #سهامداران ممکن است نسبت به سهمی متعصب باشند که در اینصورت؛ زمانی که معاملات آن ها وارد ضرر می شود، به جای استفاده از استراتژی هایی مانند حد ضرر و...بدون اینکه دلایل بنیادی برای کار خود داشته باشند، با تعصب نسبت به سهام خود برخورد می کنند. این موضوع قطعا برآیند معاملات افراد را با ضرر مواجه خواهد کرد.


بنابراین برای مدیریت ضرر معاملات بایستی از هرگونه تعصب دوری کرد.


به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار، سهام یکی از شرکت‌های تولید کننده فولاد را خریداری می کند؛این در حالیست که به دلیل افت قیمت‌های جهانی، چشم انداز سودآوری این شرکت، جالب به نظر نمی‌رسد اما این سرمایه گذار به جای اینکه اشتباه محاسباتی خود را بپذیرد، نسبت به سهام شرکت مذکور متعصب می‌شود که همین موضوع ممکن است ضررهای سنگینی را برای این فرد در پی داشته باشد.


جمع‌بندی


#بورس همواره با #نوسان همراه بوده و سود و زیان بخش جدایی‌ناپذیر این بازار است.


 حتی حرفه‌ای‌ترین و با تجربه‌ترین فعالان بازار سرمایه نیز دچار ضرر می‌شوند اما نکته مهم اینست که عکس العمل افراد در مواجه با ضرر و نحوه مدیریت ضرر آن‌ها چگونه است؟ به طور کلی برای مدیریت ضرر ناشی از معاملات سهام در بازارسرمایه می‌توان از استراتژی‌هایی مانند حد ضرر، خرید و فروش پله‌ای و...استفاده کرد.


سرمایه‌گذاران برای کنترل ضرر و زیان معاملات خود بهتر است احساسات خود را کنترل کنند تا مدیریت ضرر به بهترین نحو ممکن، انجام شود