آشنایی با مفهوم پولبک و استراتژی‌های مختلف آن

پس از اینکه یک اوراق بهادار مانند سهام شرکتها، اوراق قرضه و... یک حرکت صعودی (نزولی) بزرگ قیمت را تجربه کرد، به طور گستردهای پولبکها به عنوان فرصت های خرید (فروش) تلقی می شوند.

بهعنوان مثال، یک سهم ممکن است پس از انتشار یک صورت مالی جذاب، افزایش قابل توجه‌ای را در قیمت تجربه کند و پس از آنکه معاملهگران با موقعیتهای موجود مقداری از سود خود را شناسایی کنند، pullback را تجربه کند با این حال، یک صورت مالی جذاب یک سیگنال اساسی بوده که نشان می دهد سهام روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت.

بیشتر pullback ها شامل حرکت قیمت اوراق بهادار به ناحیه‌ای از حمایت یا مقاومت تکنیکال، مانند میانگین متحرک یا یک نقطه پیوت، قبل از از سرگیری روند صعودی یا نزولی هستند. معامله‌گران باید به دقت مراقب این مناطق حمایتی یا مقاومتی باشند؛ چراکه شکست آن‌ها می‌تواند به جای تحقق این موضوع، نشانه معکوس شدن روند قبلی باشد.
 
محدودیت‌های معامله
بزرگترین محدودیت معاملات در عقب نشینیها یا pullback اینست که این اتفاق می‌تواند شروع یک بازگشت واقعی باشد.

از آنجایی که هم عقب نشینی‌ها و هم برگشت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف اتفاق می ‌فتند، از جمله در طول روز، با توجه به استراتژی و قالب زمانی معاملاتی خود باید نوع یک حرکت را تشخیص دهید.

بهعنوان مثال، یک افت قیمتی برای یک معاملهگر روزانه ممکن است حکم بازگشت قیمت را داشته باشد اما برای یک معاملهگر میان مدتی به عنوان پولبک شناخته شود.

اگر تغییرات قیمت، خط روند را در بازه زمانی مورد بررسی شما بشکند، ممکن است به جای عقبنشینی، در حال نگاه به یک برگشت قیمتی باشید.

در این حالت زمان ورود به یک پوزیشن در جهت روند قبلی نیست البته، اضافه کردن سایر شاخصهای تکنیکال و ترکیب دادههای تحلیل بنیادی با آنها، اعتماد معاملهگر را در شناسایی عقب نشینیها از برگشتهای واقعی افزایش میدهد.
 
 
استراتژی‌های مختلف پولبک

pullback انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط هرکدام از نمودارها می‌توان استراتژی‌های مختلفی را برای آن تدوین کرد اما به‌طور کلی، 3 نوع استراتژی را در زمان روبرو شدن با انواع پولبک می‌توان در نظر گرفت که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.
 
استراتژی شکست استاتیک

این نوع پولبک بهعنوان رایجترین استراتژی در نظر گرفته میشود. شکست استاتیک معمولاً در نقاط عطف بازار اتفاق میافتد و در این استراتژی حجم معاملات بسیار زیاد بوده و معمولا حد ضرر معامله گرها پشت سطوح استاتیک قرار میگیرد.
 
استراتژی پولبک به سطح داینامیک ساده
 
استراتژی مراحل افقی به عنوان ریتم طبیعی قیمت تعریف می شود که فرسایش و جریان رفتار بازار را به نمایش می گذارد. قیمت سهام معمولاً الگوهای پله ای را در طی مراحل مداوم روند ارائه می دهد. این استراتژی به خوبی مکمل استراتژی شکست است.

در حالی که بازگشت سرمایه به طور استثنایی نزدیک به نقاط عطف بازار اتفاق میافتد، اگر اولین فرصت ورود را از دست دهید، مراحل افقی میتواند شما را در خصوص یافتن سناریوهای ورود به سیستم در حالیکه تجارت ادامه دارد، توانمند سازد.

شما همچنین می توانید با استفاده از این استراتژی، ضرر و زیان را متوقف کنید و با خیال راحت، منتظر بمانید تا قیمت یک مرحله تمام شود و سپس ضرر توقف را پشت منطقه عقب نشینی قبلی بکشید.
 
لازم به ذکر است که تأیید اعتبار به سه نقطه تماس احتیاج دارد و به عنوان یک تاجر، میتوانید دو نقطه تصادفی را به هم متصل کنید. با این حال، خط روند فقط زمانی اتفاق می افتد که شما یک نقطه سوم برای اتصال پیدا کنید.

به همین ترتیب، نقطه ضعف اصلی استراتژی خط روند این است که تأیید اعتبار، اغلب طولانی می شود.
 
همچنین به یاد داشته باشید که بازگرداندن خط روند فقط در نقطه تماس سوم، چهارم یا پنجم قابل معامله است.

برای اینکه روند بازگشت به درستی اجرا شود، می توانید آن را به زیبایی با سایر استراتژیها هماهنگ کنید. اگر استفاده از این استراتژی را به عنوان یک روش مستقل انتخاب کردید، ممکن است چندین فرصت را از دست بدهید؛ زیرا اعتبارسنجی روند معمولاً مدت زیادی طول می کشد.
 
استراتژی پولبک پیچیده

در استراتژی پولبک پیچیده، ممکن است قیمت دقیقا از خط روند برنگردد و با کمی تاخیر از سطحی پایین/ بالاتر برگردد، که به آن پولبک پیچیده می گویند.