ایران در فهرست سیاه FATF باقی ماند

اولین جلسه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) با ریاست تی راجا کومار از سنگاپور و حضور بیش از ۲۰۰ نماینده از حوزه قضایی شبکه جهانی در پاریس برگزار و با صدور بیانیه ایی اعلام شد: تهاجم مداوم روسیه به اوکراین همچنان به نقض اصول اصلی FATF که هدف آن ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی است، ضربه می زند. به همین دلیل محدودیت‌های بیشتری از جمله ممانعت از مشارکت در پروژه‌های فعلی و آتی FATF بر مسکو اعمال می شود. روسیه همچنین از حضور در جلسات نهادهای منطقه ای منع شد.

براساس این گزارش این تصمیم به اقدامات ماه ژوئن FATF گسترش می‌یابد و روسیه از تمام نقش‌های رهبری در کنار سایر محدودیت‌ها محروم می شود. گروه اقدام مالی از همه اعضا خواست مراقب خطرات ناشی از دور زدن اقدامات اتخاذ شده علیه روسیه به منظور محافظت از سیستم مالی بین‌المللی باشند.

در این نشست FATF همچنین نام ایران و کره شمالی کماکان در فهرست سیاه باقی ماندند و نیکاراگوئه و پاکستان به دلیل بهبود رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از تحت نظارت فزاینده خارج شدند.

تحریم‌های FATF علیه ایران شامل محدودیت در روابط مالی با شرکت‌های ایرانی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش در خصوص انجام هرگونه مبادله مالی با ایران به این کارگروه و ممانعت از احداث شبعه جدید بانک‌های ایران در خارج و بالعکس است.

مهم ترین فهرست این گروه، فهرست سیاه است که با هدف هشدار به کشورهای عضو برای همکاری با کشور‌هایی است که در زمینه‌هایی مانند مقابله با پولشویی، مبارزه تامین مالی تروریسم و جلوگیری از تامین مالی گسترش تسلیحات هسته‌ای دارای نواقص جدی هستند و FATF از کشور‌های عضو این سازمان می‌خواهد تا مراقبت‌های لازم را در ارتباط مالی با این کشورها انجام دهند.

نام ایران ژوئن ۲۰۱۶ میلادی، برای اولین بار از فهرست کشورهای اقدام متقابل خارج شد و ۱۸ ماه فرصت داده شد تا دو لایحه مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب و به تعهدات عمل کند اما نتیجه ایی حاصل نشد و ایران در فهرست سیاه FATF قرار گرفت.