انواع دارایی در شرکت‌ها

دارایی منابعی است که ارزش اقتصادی دارد؛ در واقع اشخاص، شرکت ها و دولت ها مالکیت این منابع را در اختیار می گیرند و انتظار دارند که در آینده برایشان منافعی ایجاد کند.

دارایی‌های یک بنگاه اقتصادی (مانند کالاهای موجود، ماشین آلات، ساختمان های شرکت و...) منابعی هستند که تحت مالکیت شرکت قرار دارند.
 
در ارزش گذاری سهام شرکت های فعال در بورس، همواره داراییهای آن ها مورد توجه قرار می گیرد و این موضوع بخشی از تحلیل بنیادی را نیز شامل می شود.

به طور کلی دارایی های یک شرکت به دو دسته دارایی‌های ثابت و جاری تقسیم می شوند که در ادامه تعریفی از آن ها ارائه شده است.
 
 
دارایی ثابت

دارایی هایی هستند كه شرکت، انتظار مصرف شدن و یا فروش آن‌ها در یک دوره حسابداری را ندارد.
به این دسته از دارایی ها، دارایی های مشهود نیز گفته می‌شود؛ چراکه اغلب آن ها ماهیتی فیزیكی دارند.
 
 
دارایی های ثابت کدامند؟
برخی از دارایی های ثابت عبارتند از:
 
ماشینآلات تولیدی
لوازم شرکت
وسایل نقلیه شرکت
زمین و ساختمان
تجهیزات و کامپیوترهای شرکت
و...

معمولا این دارایی ها در گذر زمان دچار استهلاک و فرسودگی می شوند؛ زیرا عمر مشخصی برای استفاده دارند، البته میزان استهلاک آنها را در طول عمر مفیدشان، در حسابداری محاسبه می شود.
در حسابداری، به منظور كسر هزینههای مالیاتی، میزان استهلاک داراییها را محاسبه می کنند، همچنین اگر ارزش بازاری و یا قیمت بازفروش یک دارایی از ارزش ثبت شده آن در ترازنامه شرکت كمتر باشد، آن دارایی دچار افت قیمت شده است.
 
دارایی های ثابت موجود در ترازنامه شركت
برای تحلیل بنیادی و ارزش گذاری سهام شرکت‌های فعال در بازارسرمایه، حتما باید دارایی ثابت و دارایی جاری آن‌ها در نظر گرفته شود. به‌عنوان مثال، یک شرکت تولید کننده کاشی و سرامیک، دارای ساختمان‌های مسکونی بسیار زیاد بوده و این موضوع در ارزش‌گذاری سهام شرکت تاثیرگذار است؛ پس افرادی که به دنبال خرید سهام چنین شرکتی هستند، علاوه بر در نظر گرفتن سودعملیاتی و فعالیت‌های تولیدی این بنگاه اقتصادی، باید به دارایی ثابت و دارایی جاری این شرکت نیز توجه لازم را داشته باشند.

دارایی جاری

برخلاف داراییهای ثابت، دارایی های جاری مواردی هستند كه شركت انتظار دارد كه در آینده نزدیک از آنها برای کسب بازدهی و رسیدن به سود استفاده کند.
به این داراییها، حساب جاری یا داراییهای مشابه وجه نقد نیز گفته میشود؛ زیرا این داراییها را می توان به راحتی به درآمد و یا وجه نقد تبدیل کرد.
این دارایی ها، بودجه مورد نیاز برای فعالیتهای شركت را فراهم میسازند. بنابراین، دارایی ثابت و دارایی جاری در موارد مختلفی با یکدیگر اختلاف دارند.

دارایی مختلفی را به عنوان دارایی جاری می توان در نظر گرفت که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجه نقد

حسابهای دریافتی در صورتی كه منجر به جریان ورودی نقدی شوند.
سرمایهگذاریهای كوتاه مدت
سرمایهگذاری بر روی اوراق قرضه شركت، در صورتی كه نرخ بازدهی بیشتر از وجه نقد مورد انتظار باشد و سررسیدی كم تر از یک سال داشته باشند.

مواد خام

كالاهای نهایی موجود در شركت
و...

جمع بندی
 
به طور کلی دارایی ثابت و دارایی جاری، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و معمولا هر نوع دارایی که نقدشوندگی بیشتری داشته باشد و در کوتاه مدت بتوان از آن برای شناسایی سود استفاده کرد، دارایی جاری گفته میشود و در طرف مقابل، داراییهایی مانند ماشینآلات، تجهیزات، زمین، ساختمان و...به عنوان داراییهای ثابت در نظر گرفته می شود.
سرمایهگذاران باید به این نکته توجه کنند که برای مشاهده دارایی ثابت و دارایی جاری یک شرکت میتوانند به سایت کدال مراجعه کنند؛ البته لازم به ذکر است که در خصوص دارایی ثابت و دارایی جاری شرکت، فقط به سایت کدال و گزارشات منتشر شده در آن اکتفا نکنید و برای بررسی هر چه بیشتر شرکت مذکور، از منابع مختلف استفاده کنید.