رکورد سود‌سازی بازارسهام شکسته شد

شرکت‌های فعال در بازار سرمایه طی شش ماه ابتدایی سال در حدود 280 هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده‌اند.

درپی انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های فعال در #بازار_سرمایه مشخص شد، این شرکت‌ها در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 330 هزار میلیارد تومان سود ناخالص و 280 هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده‌اند. این رقم از نظر ارزش ریالی، بالاترین رقم #سود‌سازی دوره‌ای شرکت‌های بورسی تا امروز بوده است.

بررسی‌های روزنامه ایران در خصوص آمار منتشر شده از سود‌سازی بیش از 600 شرکت بورسی و فرابورسی نشان می‌دهد، هرچند که سودسازی این شرکت‌ها در تابستان سال جاری نسبت به فصل بهار با کاهش 22 درصدی روبه‌رو شده است، اما این شرکت‌ها در فصل تابستان بیش از 120 هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده‌اند تا در مجموع شش ماه گذشته، یک رکورد تازه در سود‌سازی شرکت‌های بورسی به ثبت برسد.

همچنین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد ارزش فروش #شرکت‌های_بورسی و فرابورسی در نیمه نخست سال به بیش از 1500 هزار میلیارد تومان رسیده و ارزش فروش تابستان نسبت به بهار سال‌جاری با افزایش 5.2 درصدی روبه‌رو شده است. با وجود این بهای تمام شده کالاها و خدمات فروش رفته در همین مدت بیش از 17.5 درصد افزایش یافته تا سود‌سازی تابستان، نسبت به بهار با کاهش روبه‌رو شود.

برآوردها نشان می‌دهد، با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات که عواملی چون، افزایش نرخ حقوق و دستمزد و افزایش هزینه حمل‌ونقل، نرخ نهاده‌ها و به‌خصوص انرژی درآن دخیل بوده است؛ حاشیه سود ناخالص تولیدات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 9 درصد کاهش یافته و به رقم 18 درصد رسیده است. در کنار این مورد، افزایش هزینه‌های مالی و کاهش درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری و #نرخ_تسعیر_ارز در شرکت‌های بزرگ کامودیتی محور، باعث شده تا حاشیه سود خالص کل بازار سهام با شدت بیشتری کاهش یابد و به عدد 15 درصد برسد.

کارشناسان عوامل بیرونی چون افت قیمت‌های جهانی محصولات و کاهش مقدار محصولات صادراتی را که بر درآمدهای ارزی شرکت‌ها تأثیرگذار بوده است نیز به عنوان دلایل اصلی کاهش حاشیه سود شرکت‌های بورسی بیان کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به کمرنگ شدن اثر هزینه‌ای بر فعالیت‌های عملیاتی شرکت‌ها در ماه‌های آینده، می‌توان امیدوار بود، با شروع فصل رونق در بازارهای جهانی؛ حاشیه سود شرکت‌ها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یابد و این امر می‌تواند در ادامه سودهای بسیار بالایی را برای سهامداران به ارمغان آورد.

بیشترین کاهش سود‌سازی در فلزاتی‌ها و معدنی‌ها صورت گرفته است

بررسی‌های روزنامه ایران و تجزیه و تحلیل سودسازی صنایع بورسی نشان می‌دهد در بین صنایعی که در نیمه نخست سال با کاهش سود‌سازی روبه‌رو شده‌اند، دو گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی با افت 15درصدی سود‌سازی نسبت به مدت مشابه سال قبل، در مقام نخست این جدول قرار گرفته‌اند. همچنین گروه فرآورده‌های نفتی نیز با افزایش بیش از 300 درصدی سود خالص روبه‌رو شده و در مقام اول در بین صنایعی که سود‌سازی خود را افزایش داده‌اند، قرار گرفته است.
از طرفی، کاهش زیان در شرکت‌های بزرگ خودرویی نیز بر افزایش سود خالص بازار مؤثر بوده است.

نسبت قیمت به درآمد بازار به کمترین میزان خود در 7 سال گذشته رسیده است

افزایش ارزش ریالی سود‌سازی شرکت‌های بورسی در حالی اتفاق افتاده است که از ابتدای سال جاری تا تاریخ تنظیم گزارش، #ارزش_بازار_سهام بیش از 15.5 درصد افت کرده و از حدود 6286 هزار میلیارد تومان به 5307 هزار میلیارد تومان رسیده است. این موضوع باعث شده تا نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار با ثبت عدد 5.6، پایین‌ترین رقم را از سال 1394 به ثبت برساند. همچنین آمار نشان نشان می‌دهد این نماگر از ابتدای سال جاری تا انتهای نیمه نخست سال، 32 درصد کاهش یافته است.

در این مدت ارزش دلاری بازار نیز روند نزولی طی کرده و با ثبت عدد 186 میلیارد دلاری، به ارقام ابتدایی سال 1398 رسیده است. در همین مدت اما ارزش معاملات نیز همواره در حال کاهش بوده و از حدود 28 هزار میلیارد تومان در سال 1399 به رقم ناچیز 2 هزار و 200 میلیارد تومان در مهر ماه رسیده است.

آمار نشان می‌دهد در تابستان امسال بیش از 50 میلیارد دلار از ارزش بازار سهام از دست رفته است و در حدود 18 هزار میلیارد تومان نیز توسط #حقیقی‌ها از بازار خارج شده است.