نکات مهم درباره بیمه سهام

با توجه به افت قابل توجه شاخص بورس در ماه گذشته، سازمان بورس تدابیری را برای توقف این روند اندیشید و در نهایت بسته ۱۰بندی حمایت از بازارسرمایه را تدوین و اجرا کرد.

یکی از مهم‌ترین بندهای این بسته، طرح بیمه سهام است؛ که از هفته گذشته اجرا شده و تاثیر مثبت آن در بازار هم مشهود است.

مطابق طرح بیمه سهام، سبد سهام افراد حقیقی تا سقف 100 میلیون تومان به وسیله انتشار اوراق تبعی مورد حمایت قرار می‌گیرد همچنین برای سرمایه‌گذارانی که سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری را خریده‌اند، نیز اوراق تبعی حمایتی منتشر می‌شود که می‌توانند سهام اوراق تبعی را به ارزش یک ریال خریداری کنند بنابراین می‌توان گفت که جمعیتی بالغ بر ۹۶ درصد از سهامداران حقیقی بازار مشمول این طرح می‌شوند.

در ادامه نکاتی که باید برای بیمه کردن سهام خود به آن‌ها توجه کنید، قید شده است:
 
  1. اگر تا سقف 100 میلیون تومان پرتفو (سبد سهامی) از سهم‌های بازار بورس و فرابورس (به جز بازار پایه) داشته باشید و تا یکسال دیگر آن را نفروشید، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی شما را با 20 درصد بالاتر از ارزش روز سال گذشته به صورت نقد پرداخت کند؛ حتی اگر ارزش سهام شما تا یکسال بعد کاهش یافته باشد.
  2.  اگر می‌خواهید اوراق اختیاری که برای پرتفوی خود خریده‌اید، کارآمد باشد و از فواید آن بهره‌مند شوید، نباید به ترکیب آن بخش از پرتفویی که داشته اید دست بزنید. البته به راحتی میتوانید سهم های جدید خرید و فروش کنید و مشکلی هم برای بیمه سهم شما پیش نمی‌آید.
  3. برای اینکه پرتفوی شما شامل این طرح شود، باید برای سهام خود، یک عدد اوراق اختیار تبعی خریداری کنید مثل همان شیوه‌ای که سهام خریداری می کنید.
توجه کنید که اگر ارزش پورتفوی شما زیر 100 میلیون تومان بوده و بعد از آن سهام جدید بخرید و فقط همان اندازه از سهم جدیدی که خریده‌اید را بفروشید، اشکالی ندارد و از شمولیت این طرح خارج نمی شوید.
  1.  در این طرح مهم نیست که سهامی که دارید از پول خودتان باشد یا اعتبار کارگزاری
  2. توجه داشته باشید که اوراق اختیار را نمی توان به دیگران منتقل کرد؛ و فقط خود سهامدار می تواند در صورت تمایل در تاریخ سررسید از آن استفاده کند.
  3. در پایان ذکر این نکته ضروریست که؛ اگر یکسال بعد ارزش سهام به جای 20 درصد، 30 درصد افزایش یابد، استفاده از امکان اوراق اختیار تبعی به عهده سهامدار است؛ اما توجه کنید که اگر ارزش سهام شما بیش از 20 درصد رشد داشته، طبیعتا این اوراق دیگر ارزش استفاده ندارد چون سود بیشتری نصیب شما شده است.