خرید اوراق سلف موازی سکه چه مزایایی دارد؟

کلیات معنای اوراق اوراق سلف موازی، مانند اوراق سلف است؛ اما مزیت مهم آن، امکان انتقال مالکیت اوراق یا امکان معامله آن است.
اوراق سلف موازی میزان نقدشوندگی بالایی دارند بنابراین خیال سرمایه‌گذاران از خرید یا فروش آن‌ها در هر زمان، راحت است.
قیمت این اوراق با توجه به تقاضای خریداران و فروشندگان به صورت روزانه کشف می‌شود و اهمیت امکان تغییر وضعیت و فروش اوراق در سلف موازی به حدی است که سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری به خرید اوراق سلف موازی نسبت به اوراق سلف دارند در صورتی که خریدار خاصی برای اوراق نباشد، بازارگردان‌ها نسبت به خرید اوراق اقدام می‌کنند.
 
مزایای اوراق سلف موازی برای خریداران
 
  1. کشف قیمت لحظه ای و شفافیت قیمت اوراق در بازار
  2. ریسک بسیار پایین برای سرمایه‌گذاری به دلیل وجود سود تضمین شده
  3. امکان خرید و فروش اوراق در بازار ثانویه
  4. وجود بازارگردان و قابلیت نقدشوندگی بالا
نکته: توجه داشته باشید که در زمان پذیره‌نویسی اوراق، کارمزد معاملات به عهده فروشنده است.
 
مزایای اوراق سلف موازی برای فروشندگان
استفاده از این اوراق، علاوه بر خریداران، برای فروشندگان نیز مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. تامین مالی مورد نیاز شرکت برای انجام طرح های توسعه و...
  2. پیش فروش محصولات و رفع نگرانی بابت پیدا کردن مشتری
  3. رفع کسری بودجه
  4. رفع نگرانی بابت نوسانات قیمتی در آینده
سود اوراق سلف موازی چقدر است؟
 
سودی که برای خریداران این اوراق تعیین می شود، معمولا در محدوده سود بانکی است؛ این درحالی است که خبری از معایب و سختی‌های سرمایه‌گذاری در بانک نبوده و امکان نقدشوندگی سرمایه در هر زمان ممکن است.
سود تضمین شده این اوراق حداقل به اندازه سود بانکی تا لحظه سررسید محاسبه می‌شود و مزیت مهم آن، امکان افزایش سود در صورت افزایش قیمت کالای مورد نظر است.
اگر بهای کالای خریداری شده بیشتر از قیمت خرید شود، تا یک محدوده مشخص و علاوه بر سودی که تضمین شده، به اوراق سود تعلق می‌گیرد.
 
 
اوراق سلف موازی سکه:
 
همانطور که می دانید بانک مرکزی در روز جاری اقدام به عرضه اوراق سلف موازی استاندارد سکه به تعداد 100.000 (معادل 10.000.000 اوراق سلف موازی) در بورس کالا کرده است.
این اوراق همان سکه های پیش فروش شده توسط بانک مرکزی هستند که در بورس کالا پذیرش شده و تا زمان سررسید قابلیت معامله دارند.
اوراق سلف موازی سکه مزیت یا ریسک متمایزی نسبت به گواهی های مرسوم ندارند اما شاید بانک مرکزی با این ابزار تلاش کند بخشی از معاملات فیزیکی بازار را به بورس بکشاند و با ضرب سکه، حباب قیمت آن را کاهش دهد هرچند که بعید است این حجم از عرضه به شکل معناداری در میزان حباب سکه تاثیر داشته باشد.
 
در ذیل به برخی از ویژگی‌های این اوراق اشاره شده است:
  1. هر کد حقیقی می تواند حداکثر ۱۰ هزار برگه معادل ۱۰۰ سکه خریداری کند. هر ۱۰۰ برگه این اوراق معادل یک سکه امامی ضرب ۸۶ است.
  2.  این اوراق معامله ثانویه دارد و از ۱۸ آبان به مدت 6 ماه مورد معامله قرار می‌گیرند.
  3. این اوراق بازارگردان دارد که در دامنه ۲درصد مثبت و ۲درصد منفی، فعال است.
  4. در زمان سررسید می‌توانید تسویه نقدی یا تحویل فیزیکی را انتخاب کنید.
  5.  قیمت تسویه در سررسید بر مبنای میانگین سکه‌های مورد معامله در بورس کالا خواهد بود که البته قابلیت تحویل فیزیکی نیز وجود دارد.
  6.  مبنای قیمت عرضه، میانگین قیمت گواهی سکه‌های موجود در بورس بوده و قیمت عرضه امروز بر اساس قیمت پایانی روز گذشته خواهد بود.