پاسخ به پرسش های پر تکرار درخصوص بیمه سهام

اگر شما هم در خصوص طرح بیمه سهام سوالات و ابهاماتی دارید، مطلب زیر را بخوانید:
 
۱. مهم ترین شرایط بیمه کردن پرتفو چیست؟

پاسخ: اگر شما در انتهای روز معاملاتی ۴ آبان ۱۴۰۱، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرتفو (سبد سهامی) از سهم های بازار بورس و فرابورس به جز بازار پایه داشته باشید و تا یکسال دیگر آن را نفروشید، دولت تضمین می‌کند که سال آینده اختلاف قیمت پرتفوی شما را با ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ به صورت نقد پرداخت کند.

۲. آیا برای اینکه پرتفوی من شامل این طرح شود، باید کاری انجام دهم یا به جایی مراجعه حضوری یا الکترونیک داشته باشم؟

پاسخ: بله شما باید برای سهام خود، یک عدد اوراق اختیار تبعی بخرید( مثل همان شیوه‌ای که سهام میخرید) که این اوراق با نماد "سهام یار" در بازار عرضه شده است.

۳. آیا سهم‌های جدیدی که از امروز در بورس میخرم، شامل این طرح می‌شود؟

پاسخ: خیر. اما اگر ارزش پورتفوی شما در ۴ آبان ۱۴۰۱ زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده و بعد از آن سهام جدید بخرید و فقط همان اندازه از سهم جدیدی که خریده‌اید را بفروشید، اشکالی ندارد و از شمولیت این طرح خارج نمی‌شوید.

۴. من الان زیر ۱۰۰ میلیون تومان سهام دارم. اگر سهام جدید بخرم و ارزش پرتفوی من بیش از ۱۰۰ میلیون شود، از شمول این طرح خارج می‌شوم؟

پاسخ: نه از شمولیت طرح خارج نمیشوید. آنچه بیمه میشود، ارزش پرتفوی شما در روز ۴ آبان ۱۴۰۱ است؛ به ترکیب پرتفوی خود در آن تاریخ دست نزنید؛ البته اگر اوراق اختیار تبعی برای آن خریده‌اید و میخواهید از آن استفاده کنید

۵. اگر تا قبل از سررسید، بخشی از سهامی که در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته‌ام را بفروشم، تمام پرتفوی من از شمول این طرح خارج می‌شود؟

پاسخ: بله. اگر میخواهید اوراق اختیاری که برای پرتفوی خود خریده‌اید، کارآمد باشد و از فواید آن بهره‌مند شوید، نباید به ترکیب آن بخش از پرتفویی که در پایان روز ۴ آبان ۱۴۰۱ داشته اید دست بزنید. البته به راحتی میتوانید سهم های جدید خرید و فروش کنید و مشکلی هم برای بیمه سهم شما پیش نمی‌آید

۶. آیا سهامی که با اعتبار کارگزاری خریده‌ام، شامل این طرح میشود؟ مثلا اگر پرتفوی من بدون احتساب اعتبار کارگزاری زیر ۱۰۰ میلیون تومان شود، شامل این طرح می‌شوم؟

پاسخ: در این طرح مهم نیست که سهامی که دارید از پول خودتان باشد یا اعتبار کارگزاری. یعنی این قید مهم نیست. ملاک ارزش تا ۱۰۰ میلیون تومان است.