روش های سرمایه گذاری در طلا

طلا بعنوان یکی از گرانبهاترین فلزات دنیا همیشه مورد توجه مردم عادی و سرمایه‌گذاران خرد و کلان بوده، این فلز ارزشمند در تمامی دوره‌های تاریخی وسیله‌ای برای حفظ ارزش پول محسوب می‌شد.


این فلز گرانبها به نسبت به مقدار آلیاژی که در آن به کار رفته خلوص متفاوتی دارد که در ایران به صورت مرسوم 18 عیار است؛ اما در بعضی شهرها همچون یزد عیار 20 هم مرسوم بوده و حتی در تمامی نواحی گرم از جمله نواحی جنوب عیار24 هم رایج است.
 
روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا:

در دنیای امروز، بر خلاف دوره‌های گذشته روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا تنوع زیادی پیدا کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید طلا به صورت فیزیکی، استفاده از صندوق کالایی و گواهی سپرده کالایی اشاره کرد، حتی در صورتی که خواهان سود و ریسک بیشتر هستید استفاده از ابزار مشتقه مانند قرارداد آتی مبتنی بر صندوق طلا و اختیار خرید سکه هم امکان ‌پذیر است.
 
 
 
گواهی سپرده: این اوراق بهادار نشان دهنده مالکیت فرد برمقدار معینی از کالا هستند بنابراین گواهی سپرده سکه طلا نیز موید مالکیت دارنده آن بر سکه طلا است.
درواقع پس از تحویل سکه به انبار مورد نظر رسیدی تحویل سرمایه گذار می‌شود که پشتوانه مالکیت او محسوب می شود.
 
افزایش امنیت،معافیت مالیاتی و عدم نگرانی از تقلبی بودن بعنوان مزایای گواهی سپرده طلا محسوب می شوند.
 
صندوق با پشتوانه طلا:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نوعی از صندو‌ق‌های سرمایه گذاری کالایی هستند که اکثر سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در طلا و یا ابزارهای مرتبط با طلا اختصاص می دهند.
با سرمایه گذاری در این صندوق ها علاوه بر اینکه از مزایای گواهی سپرده طلا برخوردارمی شوید از مدیریت حرفه‌ای بر صندوق و نظارت افراد حرفه ای نیز بهره مند می شوید.
 
ابزار مشتقه:

در حال حاضر صندوق طلای لوتوس و اختیار معامله سکه بعنوان دو ابزار مشتقه برای خرید طلا محسوب می‌شوند.

باتوجه به اینکه اهرم مالی این صندوق 5 است می توان گفت؛ معامله‌گر تنها یک پنجم ارزش معامله را پرداخت می‌کند، یا به بیان دیگر با یک درصد تغییر در قیمت، سود یا زیان معامله‌گر ۵ درصد می شود بنابراین با اینکه این روش ریسک بیشتری دارد اما به دلیل سود بیشتر، از جذابیت بیشتری برای سفته‌ بازان برخوردار است.