عرضه اولیه به روش ترکیبی یعنی چی؟

براساس اطلاعیه ای که فرابورس منتشر کرده روز یکشنبه 30 بهمن قراره سهام شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان به روش ترکیبی در این بازار عرضه بشه.
عرضه اولیه سهام شرکت ها به روش ترکیبی برای شرکت‌هایی انجام میشه که ارزش بازار سهام شناور اون‌ها کمتر از ۵۰۰۰ میلیارد ریال باشه یا به نظر هیات پذیرش، شرکت پرریسک محسوب بشه.
در این روش سهام شرکت در دو مرحله عرضه میشه.

مرحله اول:

در مرحله اول 70 الی ۱۰۰ درصد سهام قابل عرضه بنا به تشخیص سازمان بورس به سرمایه گذاران واجد شرایط (یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قبیل ETFها  و صندوق‌های صدور و ابطال‌ که صندوق‌ها طبق سهمیه اعلام شده از سوی سازمان بورس در فرآیند کشف قیمت حضور می‌یابند) عرضه میشه و مرحله اول عرضه با کشف قیمت سهام به پایان میرسه.

مرحله دوم:

در این مرحله قیمت کشف شده به عنوان مبنای عرضه سهام (عرضه به قیمت ثابت) در مرحله دوم به عموم سرمایه‌گذاران اعلام میشه و سهامداران حقیقی نسبت به خرید سهام با قیمت ثابت کشف شده در مرحله اول اقدام می‌کنند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری میتونن تا ۵۰ درصد از سهام خودشون رو به سهامداران حقیقی عرضه کنن اما باید ۵۰درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه رو تا ۹۰ روز نگه دارن.
 
مزایای عرضه اولیه به روش ترکیبی

1) تعیین قیمت دقیق و واقعی
قیمت تعادلی سهم‌ها در عرضه‌های اولیه به دلیل وجود تقاضای مستقیم بسیار زیاد برای خرید سهم با چالش‌های زیادی روبرو بود اما در عرضه به روش ترکیبی، بخاطر وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری، قیمت کشف شده براساس سفارش های ثبت شده و عرضه و تقاضا بوده و این قیمت بسیار منطقی و کارشناسی شده است.

2) تشویق افراد به سرمایه‌گذاری بلند مدت
در روش ترکیبی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نباید تا 90 روز نیمی از سهم خریداری شده در مرحله اول روش ترکیبی را بفروشن بنابراین این قانون باعث تشویق شما به سرمایه‌گذاری بلند مدت میشه چون می تونید بدون نگرانی ازکاهش قیمت، سهام خودتون رو نگه دارید.