گواهی حق تقدم از ابتدای سال آینده به صورت الکترونیک صادر می‌شود

در راستای تسهیل افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، از ابتدای سال آینده گواهی نامه حق تقدم به صورت الکترونیک صادر می شود.

وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در نشستی که صبح امروز در سازمان بورس برگزار شد، با اشاره به اینکه، فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به این صورت پیش بینی شده که شرکت، حق تقدم را به صورت پستی به متقاضیان ارسال می‌کرد، گفت: در صورت نیاز به واریز وجه، جهت شرکت افزایش سرمایه، باید مدارک واریز وجه برای شرکت، به صورت پستی ارسال میشد.

روشن قلب گفت: بر اساس برنامه ششم این مجوز به سازمان بورس داده شد که فرایند به صورت الکترونیکی طراحی شود. امسال مراحل اجرایی شدن دستورالعمل نهایی و در دی ماه در هیئت مدیره تصویب و به شرکت‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت الکترونیکی، در سنوات قبل این اقدام انجام نشده بود.

روشن قلب با اشاره به اینکه سهام دار وارد درگاه الکترونیکی خود شده و می‌تواند به صورت آنلاین حق تقدم‌های متعلق به خود را مشاهده کند،ادامه داد: اگر سهامدار مطالبات داشته باشد صرفا با تایید امکان استفاده از حق تقدم در افزایش سرمایه مشارکت می‌کند. اگر نیاز به واریز وجه بود نیز بدون مراجعه به بانک و ارسال مدارک پستی واریز آنی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه زمان شرکت در افزایش سرمایه‌ 60 روز است، هم اکنون دیگر نیاز به ارسال پستی نیست و صرفا از طریق مراجعه به سامانه نسبت به مشارکت در افزایش سرمایه اقدام می‌کند، گفت: از ابتدای سال آینده این فرآیند الزامی می شود، این درحالی است که برای سهامداران سنتی بازار سرمایه همچنان فرآیند پستی پابرجاست.

روشن قلب خاطرنشان کرد: هم اکنون افرایش سرمایه از محل آورده نقدی 7 ماه طول می‌کشد که با رویه جدید 3 ماه از زمان مذکور کاسته خواهد شد.