وزیر اقتصاد هشدار داد: جنگ ارزی علیه مردم ایران

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بد خواهان مردم ایران در ماه های اخیر از طریق هراس آفرینی و القاء انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتارها در داخل شد،گفت: با جنگ ارزی علیه مردم توسط شبکه های تلگرامی و کانال های قمار بازی و قاچاق ارز، عددهایی ساخته شد که اساسا با واقعیت های صادراتی و وارداتی هیچ تناسبی نداشت.
 
احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت درنشست با اصحاب رسانه با اشاره به گزارش خزانه داری، مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه بابت تنخواه گردان را صفر برشمرد و اعلام کرد: دولت در مقایسه با بدهی ۴۵ هزار میلیارد تومانی سال گذشته، انضباط بودجه بی سابقه ای را رعایت کرد.

وی ادامه داد: درباره تورم سال آینده  نگرانی در فضای مجازی وجود دارد اما عملکرد ۱۱ ماهه دولت نشان می دهد نسبت به بودجه سختگیرانه عمل کرده است. نرخ رشد نقدینگی ۳۴.۱ درصد بود که نشان می دهد سیاست های پولی در حوزه انضباط بخشی در بانک ها و نقدینگی مطلوب بود. از محل کسری بودجه و رشد فزاینده نقدینگی هم سال آینده شرایط حوزه کلان بهتر خواهد شد.

خاندوزی افزود: تولید صنایع در دی و ۱۰ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۲ و ۶.۷ درصد بیشتر بود. به عنوان مثال حوزه خودرو ۳۴ درصد، منسوجات ۳۱ درصد، ماشین آلات ۳۰ درصد، محصولات فلزی ۱۸ درصد و دارو ۱۰.۸ درصد رشد تولید داشت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در عملکرد ۱۱ ماهه بودجه عمومی دولت، ۱.۱ هزار هزار میلیارد تومان مجموع درآمد واریز به خزانه دولت است، افزود: ۹۰ درصد رقم مصوب بودجه بوده و در مقایسه با سال قبل ۶۰ درصد افزایش را نشان می دهد. درآمدهای جاری و مالیاتی و سایر درآمدهای جاری هم به نحو مناسبی رشد داشت که حاکی از تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف بودجه است.

خاندوزی افزود:در حوزه هزینه ای هم ۱.۱۵ هزار هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های دولت بوده که افزایش ۵۲ درصدی مخارج و هزینه ها نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد اعداد پیش‌بینی شده در قانون بودجه محقق شد،ادامه داد: حوزه پرداخت های عمرانی به ۱۵۴ هزار میلیارد تومان دست یافت که افزایش ۸ درصدی را نشان می دهد. در زمینه اوراق عملکرد مالی دولت نشان می‌دهد ۱۲۶ هزار میلیارد تومان را بازپرداخت کرده و مانده بدهی دولت به بانک مرکزی صفر است.

تداوم عرضه خودرو در بورس کالا

نظر فعلی وزارت صنعت و شورای عالی بورس این است که عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند.

بهبود شرایط بازار ارز در هفته های آینده

با بهبود شرایط بازار ارز در هفته‌های آینده، دولت در تلاش است با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت‌های کالاهای دیگر نباشد. انتظار می رود سیاست‌های اقتصادی ثبات را به بازار ارز برگرداند. با تدبیر جدید بانک مرکزی و مرکز مبادله امید است شرایط در هفته‌های آینده بهبود یابد.

بد خواهان مردم ایران در ماه های اخیر از طریق هراس آفرینی و القاء انتظارات تورمی اقداماتی را صورت دادند که منجر به تغییر رفتارها در داخل شد. با جنگ ارزی علیه مردم توسط شبکه های تلگرامی و کانال های قمار بازی و قاچاق ارز، عددهایی ساخته شد که اساسا با واقعیت های صادراتی و وارداتی هیچ تناسبی نداشت.

امید می رود بازارهای صادراتی جدید و افزایش رقم تجارت منجر به بهبود شرایط تولید و افزایش ظرفیت های تجاری و اقتصادی شود که البته سال جاری رکورد صادرات غیرنفتی پشت سر گذاشته شد. دولت از نیمه بهمن اقدام به توزیع اسکناس و ایران چک جدید می کند. بسته حمایتی جدیدی در ستاد هماهنگی دولت در خصوص حمایت از صنایع بورسی به تصویب رسید که در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.