همه چیز درباره مرکز مبادله ارز و طلا

مرکز مبادله ارز و طلا که توسط بانک مرکزی راه اندازی شده قراره که از این به بعد پایگاه اصلی جابه‌جایی طلا و ارز در کشور باشه.

فعالیت این مرکز از روز سه ‌شنبه ۲ اسفند باهدف افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان ارز و طلا شروع شده .

 اگر در ذهن شما این سوال ایجاد شد که سامانه ناخدا، نیما و بازار متشکل ارزی و بقیه موارد چه می‌شوند؟ باید به این نکته توجه کنید که سامانه نیما، ارز مورد نیاز برای واردکنندگان را تامین می‌کنه و ارز غیربازرگانی و خدماتی هم از طریق مرکز مبادله ارز و طلا تامین میشه. با این حساب، میشه گفت یک نهاد دیگه به نهادهای ارزی اضافه شده.

سامانه نیما برای تأمین ارز کالاهای اساسی و یا راهبردی همچنان فعاله و ارز نفتی در این سامانه عرضه میشه و  مرکز مبادله ارز و طلا هم بازار دیگه‌ای هست که به هر نوع تقاضای رسمی دیگری پاسخ میده.
در حال حاضر مرکز مبادله ارز و طلا از تالارهای ارز خدماتی و تالار حواله ارز تشکیل شده که در ادامه با این تالارها بیشتر آشنا می شوید.
 
تالار ارز خدماتی
 
با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران ضمن اینکه بازنگری در سرفصل‌های تخصیص ارز خدماتی و روش‌های نظارت پسینی به جای نظارت پیشینی انجام شده و سرفصل‌های مربوطه به رویکرد تسهیل مقررات هم توسعه پیدا کردن و سرفصل‌های ارز درمانی، ارز دانشجویی، ارز ماموریت، ارز مسافرتی، ارز شرکت‌های هواپیمایی داخلی، ارز شرکت‌های ترانزیت زمینی و دریایی هم مهمترین سرفصل‌های بازنگری شده ارز خدماتی هستند.
 
فرایند تامین ارز در تالار ارز خدماتی

متقاضیان ارز خدماتی باید اول به یک بانک یا صرافی عضو مرکز مبادله ایران مراجعه کنن و مدارک خودشون و تحویل بدن. لیست بانک‌ها یا صرافی‌های عضو در سایت مرکز مبادله ایران به نشانی WWW.ICE.IR قرار گرفته.

در ادامه بانک یا صراف، مدارک را پس از بررسی و اطمینان از تکمیل بودن، به نماینده مقیم دستگاه ذیربط در مرکز مبادله ایران تحویل میدن و اگر مدارک نقص داشته باشه یا مورد تایید نباشه به شما اطلاع داده میشه.

یک روز بعد از صدور تاییدیه در سامانه بانک مرکزی و اطلاع‌رسانی به شما، باید برای دریافت ارز به بانک یا صرافی خود مراجعه کنید
.
در مرحله بعد بانک یا صرافی باید پس از صدور تاییدیه نسبت به تامین ارز درخواستی شما، باید از مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارز بخره.

دقت کنید؛ در تمامی مراحلی که نیاز به مراجعه متقاضی است درصورت عدم مراجعه بیشتر از یک هفته، پرونده مختومه میشه و متقاضی باید مجددا درخواست بده.
 
 تالار حواله ارزی

در تالار حواله ارزی مركز مبادله ارز و طلای ایران ، منابع لازم ارزی از محل صادرات شركت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادركنندگان تأمین و جهت فروش به واردكنندگان عرضه میشه اما ارز مورد نیاز شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان در سامانه نیما تأمین میشه.
 
 
و در پایان....
روش کشف نرخ در مرکز مبادله ارز و طلا
نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و براساس متغیر‌های بنیادی اقتصادی کشف میشه.