۶۶ درصد اوراق نقدی دولت از طریق بازار سرمایه فروخته شد

۹۴۲ میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی از ابتدای سال جاری تا کنون به فروش رسید که ۶۶ درصد آن از طریق بازار سرمایه، تأمین مالی شد.
 
وزارت اقتصاد اعلام کرد: چهلمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس، 942 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

بر اساس این گزارش با احتساب این مبلغ تاکنون 70.41 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی حدود 34 درصد از طریق بازار پول و 66 درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است.

علاوه بر این مبالغ 35 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده که به مرور توسط دستگاه‌های اجرایی به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه، مجموع عملکرد انتشار اعم از نقدی و غیرنقدی 105.41 میلیارد تومان است.

در مقابل 168.118 میلیارد تومان توسط خزانه‌داری پرداخت شده و بنابراین مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی، منفی است.

ظرفیت‌های قانونی سال جاری برای انتشار اوراق مالی با تضمین دولت مبلغ 161 میلیارد تومان بوده که 112.5 میلیارد تومان اوراق مالی منتشر شده است.