معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا از مالیات معاف شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را آغاز کردند که در مصوبه‌ای مهم، معافیت مالیاتی معاملات گواهی سپرده کالایی بورس کالا مصوب شد.

رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کل کشور از نوبت صبح روز شنبه ۶ اسفند آغاز شد و طبق آیین‌نامه، ابتدا بخش‌های درآمدی بودجه بررسی شد و پس از تصویب سقف بودجه، بخش‌های هزینه‌ای آن مورد رسیدگی قرار گرفت.

در نوبت عصر (ح) تبصره (۲) لایحه بودجه با موضوع معاف از مالیات بر ارزش افزوده برای گواهی سپرده کالایی به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

طبق بند (ح) تبصره (۲) لایحه بودجه و در بخش درآمدی آن، به‌منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش‌افزوده کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بهابازار (بورس)های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بهابازار (بورس)های کالایی مورد مبادله قرار می‌گیرند، مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند. درصورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده باشد مالیات مذکور، تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل‌گیرنده نهائی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی است.