رییس سازمان بورس: دامنه نوسان تا 10 درصد افزایش می یابد

 رییس سازمان بورس، گفت: هنوز زمان مشخصی برای افزایش دامنه نوسان مشخص نشده و باید این مسئله کارشناسی و بررسی شود اما بطور کلی دامنه نوسان تا ۱۰ درصد افزایش می یابد.
 
مجید عشقی در چهارمین نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اثر همراهی صندوق های بازارگردانی و تثبیت و توسعه در بهتر شدن تحولات جهانی، ریسک های سیستماتیک و افت و خیز بازار، گفت: یکی از بحث های جدی، شکست انحصار در صدور نهاد های مالی بود که این روند به نحو مطلوب ادامه یافت و برای تاسیس کارگزاری، سبدگردان و مشاور سرمایه گذاری هم صدور مجوز صورت گرفت.

وی ادامه داد: یکی از اهداف، توسعه سرمایه گذاری غیر مستقیم بود که صندوق های مختلف شاخصی، درآمد ثابت ، املاک و مستغلات و ... راه اندازی شدند و در سال آینده توسعه این صندوق ها در دستور کار است.
عشقی افزود: بحث اصلاح و ارتقای زیر ساخت بازار از جمله دامنه نوسان باعث شد نقدینگی سهام افزایش پیدا کند و با ساختار جدیدی و با ساماندهی و طبقه بندی بازارها ادامه خواهد داشت تا بتوان به یک دامنه نوسان منطقی رسید.

وی خاطرنشان کرد: نمایش مظنه برای سرمایه گذاران هم چالشی بود که اجرا شد و نتایج مطلوبی داشت تا همه بطور یکسان از اطلاعات سفارشات باخبر شوند.

عشقی افزود: سال جاری در بازارهای کالایی تحول مناسبی صورت گرفت و ارزش و حجم معاملات بیش از هزار هزار میلیارد تومان و بیش از ۱۱۰ میلیون تن کالا بود.
ریسس سازمان بورس،گفت: سال آینده حاکمیت شرکتی و آموزش مدیران شرکت ها اجرا خواهد شد که امید است نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهامداران خرد داشته باشد.
سکاندار سازمان بورس، افزود: اقداماتی همچون گواهی شمش طلا که یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد و با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شد. امید است در آینده ابزارهای متنوع‌تری در بحث‌ بازار مشتقه راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند که این موضوع نیز در جذب سرمایه‌های خرد و فعالیت در عوض واردات کمک کننده خواهد بود. البته پیش‌رویی این موضوع نیاز به همراهی و مراقبت وزارت نفت نیاز است.

در ادامه این نشست مجید عشقی با بیان اینکه برخی از موارد در بودجه لحاظ شد و برخی از موارد همچون جهش تولید در لایحه بودجه دیده نشد،افزود: خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در خصوص مواردی که موافقت نشد، تعیین ساز و کاری در قوانین دنبال می شود. در خصوص مواردی همچون نرخ خوراک تصمیم قاطعی اخذ و در بندهای پیشنهادی به لایحه بودجه ارائه شد که خوشبختانه نتایج مطلوبی به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه شیوه‌نامه معاملات دارد که نظارت هم می‌شود اما صندوق تثبیت بازار سرمایه نمی‌تواند جزئیات ورود و خرید سهم‌ها را اعلام کند. چرا که معامله‌گران می‌توانند به راحتی ورود و معاملات را بی‌اثر کنند یا اقدامات دیگری صورت بگیرد. صورت‌های مالی این صندوق در گذشته منتشر شده و در آینده هم منتشر خواهد شد.

عشقی افزود:عملکرد بازار سرمایه مثبت بوده و تمایلی به خروج پول از بازار وجود ندارد. این صندوق‌ها زمانی وجود خواهند داشت که بتوانند شوک‌های احتمالی را کنترل کنند.

وی در خصوص افزایش دامنه نوسان نیز تصریح کرد: هنوز زمان مشخصی برای افزایش دامنه نوسان مشخص نشده و باید این مسئله کارشناسی و بررسی شود. دستکاری زیرساخت‌های بازار سرمایه بحث حساسی بوده و تا زمانی که الزامی در این خصوص بوجود نیاید، متغییرهای آن را تغییر نخواهیم داد و افزایش دامنه نوسان‌ هم سیاستی بوده که سازمان بورس از پیش آن را مدنظر قرار داده اما این درخصوص نیز باید شرایط و توان بازار درنظر گرفته شود.

رییس سازمان بورس،گفت: بطور حتم وضعیت بازار را پیش از افزایش مجدد بررسی خواهیم کرد اما زمان مشخصی برای این امر مدنظر نیست و بطور کلی دامنه نوسان تا ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
شرکت‌های بازار پایه باید در یکی از بورس‌ها پذیرش بشوند. برخی از شرکت‌ها امکان این موضوع را دارند و مابقی شرکت‌هایی که مناسب چنین بستری نیستید باید به بازار توافقی ورود کنند و در آن بستر معاملات پیوسته و یا غیرپیوسته‌ای پیش‌ خواهند برد.

رییس سازمان بورس در ادامه این نشست خبری در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا،گفت: نمی توان خودروسازان را مجبور کرد تا محصولات را در بورس کالا عرضه کنند اما اگر در این خصوص تعهداتی دادند و به آن عمل نمی‌کنند با هیات مدیره آنها برخورد خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست کلی سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو، فروش محصولات خودروساز با قیمت و سود منطقی است. اعضای هیات مدیره ایران خودرو به سازمان بورس دعوت شدند تا پاسخگو باشند اما هنوز رایی صادر نشده است.

عشقی با بیان اینکه مسئله اصلی بحث خودرو این بود که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده بود،افزود: جای خودرو در بورس نیست اما با شرایطی پیش آمده و نحوه قرعه‌کشی، نتیجه‌ای جز از بین رفتن صنعت خودرو سازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت که دود آن در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رفت.

وی ادامه داد: علت عدم افرایش کیفیت خودرو این بود که اساسا در سال‌های گذشته بخشی به نام تحول و توسعه نداشتند. به دلیل این شرایط پیشنهاد شد، خودرو را بورس کالا عرضه کنند تا خودروسازان از وضعیت زیانده بودن خارج شوند. اگر قیمت خودرو اصلاح شود، مخالفتی با روش‌های جدید وجود ندارد.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه خودروساز نباید با قیمت‌های دو سال پیش خودرو بفروشد چرا که محکوم به شکست خواهند بود،گفت: مسئولیت کامل حقوق سهامداران متوجه مدیرعامل شرکت‌ها است. نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کرد از روش اعلامی استفاده کند اما تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و سال آینده تعهدات مدیران عامل پیگیری خواهد شد. شرکت‌ها باید حقوق سهامداران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند. این مهم‌ترین چالش با خودروسازان خواهد بود.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است اما سیاست کلی این نیست که مجبور به عرضه محصولات در بورس کالا باشند. سیاست بورس عدم زیان خودروسازان و رعایت صرفه و صلاح سهامداران است.
مجید عشقی در خصوص سهام عدالت نیز گفت: از مجموع شرکت های سبد سهام عدالت، ۳۶ شرکت هنوز سود را واریز نکردند. با بررسی از شرکت‌ها همچون فولاد، مارون و... صحبتی در خصوص واریز هرچه سریع‌تر سودها شد تا فردا واریز‌ها انجام بشود البته محاسبات نیز زمانی‌ صرف خواهد کرد و احتمالاً تا شنبه یا یکشنبه هفته آینده سود سهام عدالت واریز می شود.

وی خاطرنشان کرد: بحث برگزاری مجامع شرکت‌های استانی سهام عدالت باید در شورای عالی بورس جمع‌بندی شود چرا که اختلاف‌ نظر‌هایی در این خصوص وجود دارد. این مجامع باید با حداکثر حضور سهامداران انجام بشود. این مسئله بحثی چالشی بوده و سهامداران خرد بسیاری درگیر آن هستند.

عشقی با بیان اینکه اصلاح قانون بازار اوراق بهادار در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده است.،تصریح کرد: از سال گذشته جلسات متعددی برگزار و بحث و تبادل نظر با کانون‌ها و نهادهای مالی صورت گرفت. این طرح در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

وی افزود: برخی بندها درباره اصلاح قانون تجارت در حوزه افزایش سرمایه و تقسیم سود به سرمایه‌گذاران خرد کمک می‌کرد. مجلس از نظر زمانی در سال جاری به بررسی کامل این طرح نرسید اما این موضوع در حال پیگیری است.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه شاخص بورس روندی طبیعی را طی می‌کند و با شیب‌ ملایمی پیش می‌رود و یا بطور‌ مقطعی با افت روبرو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌ها را جبران می‌کند،گفت: درخصوص بازارهای رقیب همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد. روند بازار سهام در سال ۹۹ غیرمنطقی بود و آن را نباید در نظر گرفت اما اکنون باتوجه به تورم و وضعیت شرکت‌ها روند بازار کاملا منطقی است و عقب‌ماندگی را جبران خواهد کرد.

زیرساخت های مربوط به دوطرفه کردن بازار سال جاری با همکاری شرکت بورس، مدیریت فناوری و سپرده‌گذاری مرکزی انجام شده و یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بورس در سال آینده، اجرای این امر است.

مجید عشقی با اشاره به اینکه سیاست سازمان بورس همواره این بوده از طریق اداره میز صنعت موارد مبتلا به را شناسایی کند،گفت: قیمت‌گذاری دستوری تنها یکی از ابعادی است که ناشران با آن مواجه هستند. این موضوع از طرف مراجع مختلف پیگیری می شود. در طول چند سال گذشته در فولاد و پتروشیمی و حتی در موضوع خودرو این سیاست‌ آسیب‌هایی زد که طبق برنامه ها این سیاست به حداقل می رسد.

وی با بیان اینکه نباید قیمت گذاری دستوری را جدا از سایر سیاست‌های مداخله‌ جویانه دولت در اقتصاد دانست، افزود: سازمان بورس صرفا می‌تواند از طریق ابزارها در بازار کالایی تلاش کند بازار هم به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد که سال جاری در حوزه سیمان به نتیجه رسید. روند اصلاحی قیمت‌گذاری سیمان آغاز شد و روند عرضه منظمی در بورس کالا داشت و دیگر کسی انتقادی از اصلاح قیمت نداشت. امید اسیت بتوان در کالاهای دیگر هم این سیاست را در پیش گرفت.

سکاندار سازمان بورس،تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها حامل‌های انرژی است بخصوص برق و نیروگاه‌ها. ظرفیت عظیمی در شرکت ها وجود دارد که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های غلط عقب مانده و ظرفیت‌های بالقوه‌ بالفعل نشده است. اگر شرکت ها از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بگیرند، شرایط بهتری خواهیم داشت.

رییس سازمان بورس در خصوص ورود شرکت های دانش بنیان به بازارسرمایه نیز گفت: سهم بازار سرمایه از شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال باید افزایش پیدا کند و این به معنای حمایت از آنها نیست بلکه باید نقش این شرکت‌ها در بازار افزایش یابد و پررنگ شود. شرکت‌های دیگر مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در حال تکمیل مدارک هستند. خوشبختانه در یک سال گذشته با بعضی شرکت‌ها گفت‌ و گو شد. به‌عنوان مثال دیجی کالا در حال انجام کارهای پذیرش است و به محض تکمیل پرونده سایر مراحل انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: شیوه نامه‌های پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در حال تسهیل است. در عین حال باید دقت کرد این شرکت‌ها ریسک ‌های خاص خود را دارند.

رییس سازمان بورس درادامه این نشست با اشاره به اینکه عمده شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بازار قرار داشتند پذیرش شده و تعداد کمی پذیرش نشده باقی مانده است،خاطرنشان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از نظر ابعادی، شرکت بزرگی محسوب می‌شود که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده، پالایشگاه شازند نیز هنوز وارد بورس نشده که در آینده این دو شرکت عرضه خواهند شد.

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان‌ها نیز ابعاد بزرگی ندارند اما تعداد زیادی در انتظار برای ورود به بازار سرمایه است، گفت: با توجه به شرایط بازار، روند پذیرش طی دو سال اخیر کُند شد که البته باتوجه به وضعیت بازار، امری منطقی بود. برای تسهیل پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت و مسئولان ذی‌ربط در حال مذاکره بوده تا با همکاری مشترک شفافیت‌ لازم بوجود بیاید و عرضه آنها در بورس تسهیل بشود.