جزییاتی از تکلیف جدید شرکت ها در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

وجوه سنواتی حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده سهامداران که نزد شرکت‌ها باقی مانده طبق ابلاغیه جدید سازمان بورس باید از طریق سجام واریز و تسویه شود.

احمد لطفی رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس در خصوص ابلاغیه جدید مبنی بر تلکیف شرکت ها در واریز وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده از طریق سامانه سجام، اعلام کرد: در افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، شرکت ها موظفند در صورت  عدم استفاده سهامداران از حق تقدم در مهلت مقرر، اقدام به فروش از طریق بازار سرمایه کرده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌ها به حساب سهامداران واریز کند.

پیش از اصلاح دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه، شرکت‌ها ملزم به واریز مبالغ حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده از طریق سجام و بستر سپرده‌گذاری مرکزی نبوده و سهامداران پس از انتشار اطلاعیه پرداخت در سامانه کدال عمدتاً از طریق مراجعه به بانک‌ها اقدام به دریافت وجوه مربوطه می‌کردند.

با تغییرات ماده ۱۷ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه، کلیه شرکت‌ها موظف شدند این وجوه را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری به حساب سهامداران سجامی واریز کنند. همچنین وجوه سنواتی حاصل از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده سهامداران سجامی که نزد شرکت‌ها باقی مانده نیز باید از طریق سجام به حساب آنان واریز و تسویه شود.

سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام نکردند نیز می‌توانند طبق رویه گذشته وجوه مربوط را دریافت کنند. شرکت‌ها نیز موظفند اطلاعیه نحوه دریافت وجوه ناشی از فروش حق تقدم‌های استفاده نشده این گروه از سهامداران را همزمان با اطلاعیه پرداخت وجوه سهامداران سجامی در سامانه کدال منتشر کنند.

با توجه به الزام پرداخت سود تقسیمی از طریق سجام و رفع چالش‌های موجود و فراهم شدن زیرساخت‌های لازم، گامی دیگر در جهت تسهیل امور سهامداران در بازار سرمایه برداشته شده است.