رییس سازمان بورس: شاهد رشد شارپی بورس نخواهیم بود

رییس سازمان بورس،گفت: با توجه به اقدامات انجام شده نظیر کاهش ضرایب اعتباری و شرایط کلی بازار، شاهد رشد شارپی نخواهیم بود.

مجید عشقی با بیان اینکه دعوت مردم به بازار سرمایه بدون گوشزد ریسک‌های بازار اشتباه است در برنامه فرامتن شبکه افق گفت: سال ۹۹ علل مختلفی از جمله کاهش نرخ بهره بین بانکی و ورود نقدینگی بانک‌ها و مردم به بازار باعث ریزش شدید در بورس شد اما وضعیت فعلی بازار در حالت تعادلی وجود دارد که سودآوری شرکت‌ها موید آن است.

وی افزود: با بررسی اتفاقات سال 99 از سوی مراجع مختلف، شواهدی مبنی بر خروج پول های سنگین در حد و حدود هزار میلیارد تومان با سودهای کلان دیده نشد. عده ای از اهالی بازار با ورود نقدینگی و کسب سود در بازار مانده و زیان ها را هم تحمل کردند. تصمیمات سازمان بورس در 1.5 سال گذشته با هدف بازگشت اعتماد و آرامش به بازار بود که مهم‌ترین مشخصه‌ آن اتخاذ تصمیمات کارشناسی به کمک خرد جمعی و استفاده از نظرات کارشناسان ‌و روءسای قبلی این نهاد است. رشد شارپی قطعاً برای بازار مضر است. با توجه به اقدامات انجام شده نظیر کاهش ضرایب اعتباری و شرایط کلی بازار، شاهد رشد شارپی نخواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: به علت فرآیندهای سخت دریافت سود مجامع شرکت‌ها، سود بسیاری از سهامداران در شرکت‌ها رسوب کرده بود. با اقدام سازمان بورس در الزام واریز سود رسوبی از طریق سجام، ۳۵ میلیون بار واریز سود رسوبی به مردم انجام شد.

عشقی با اشاره به اجرای طرح بیمه سهام توضیح داد: این طرح برای مصون ماندن سرمایه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از ضرر که عمده سرمایه‌ های افراد حقیقی را تشکیل می داد، اجرا شد. اما در کنار آن ایجاد صندوق‌های تضمین اصل سرمایه اقدامی ساختاری و مستمر جهت پوشش ریسک سرمایه‌ گذاران خرد و عامه مردم بود که انجام شد.